Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke
0
03 september 2013
0

Volvo hissar upp sin VD 20 meter i luften.

Du har väl inte missat uppföljaren till Volvo Lastvagnars fjolårssuccé, The Ballerina Stunt? Eller det har du förmodligen. Den släpptes nämligen bara för ett par dagar sedan. Den här gången är det dock ingen professionell ballerina som dansar högt uppe i luften, utan nu är det Volvo Lastvagnars VD, Claes Nilsson, som står på fronten av en bil – 20 meter upp i luften.

Filmen är som sagt uppföljare till förra årets film, The ballerina stunt, som i dagsläget har drygt sju miljoner visningar. Frågan är om den nya filmen inte kommer bli en ännu större succé, för på bara ett par dagar har den nått över en halv miljon visningar.

Läs mer om Volvos reklamfilmer: The Ballerina Stunt

1
02 september 2013
1

Särskrivning: När man tror att man redan har sett den sämsta som finns.

Jag finner nog faktiskt inga ord för den här särskrivningen, avstavningen eller vad nu ansvarig vill kalla det.

När man tror att man redan har sett den sämsta särskrivningen: BLI FOTBOLL STRÄNARE

Läs även andra inlägg om särskrivningar: Är det lönt att fortsätta kämpa?

1
27 augusti 2013
1

Shell: Tillfället gör tjuven

Tillfället gör tjuven, brukar man säga. Kanske bör det ändras till Tillfället gör PR-konsulten nu. Oavsett vad man tycker om Greenpeace, så är det bara att applådera det här kreativa inslaget mitt under F1-cirkusen i Belgien. Hur många miljoner Shell har lagt ut på att ta platsen på scenen är oklart, men 138 euro för Greenpeace för att förstöra hela tillställningen, ja det är onekligen rätt kostnadseffektivt. Se själv.

Vad tycker du om kuppen? Bra eller dålig? Lyckad eller misslyckad?

Redigering: Filmklippet har plockats bort från YouTube, så det är inlänkat från annan plats nu.

1
18 augusti 2013
1

Det här med ljudlogotyp

I helgen gjorde jag något av det roligaste jag har gjort – jag körde Cykelvasan. 95 kilometer i skog, på asfalt, på grusvägar, uppför, nerför, i lera, på gräs, och över broar. Men framför allt var det i Dalarna.

Säg Dalarna och hälften ser Robert Gustafssons karikatyr av Tony Rickardsson från Idrottsgalan 2003 framför sig. Men det finns något mer. Något som fick mig att fullkomligt rysa vid startlinjen i lördags. Kanske var det nervositeten i magen som gjorde sig påmind. Eller så var det att Vasaloppet till sitt 75-årsjubileum 1999 satsade på att skapa något mer än bara sitt namn – de skapade en ljudlogotyp.

En ljudlogotyp, vad är det? Kort och gott en ljudsnutt som bygger ett värde, på samma sätt som en vanlig logotyp får mig att associera vissa värden med ett varumärke. Är det nödvändigt? Kanske inte. Men i just det här fallet har Vasaloppet lyckats skapa något som, enligt briefen till produktionsbolaget Soundbox, skulle förmedla prestation och upplevelse, tidlös folkton i kombination med modern sport, en melodi som ger känslan av både fäbod och olympisk prestation, samt tilltala både unga och äldre.

Omöjligt uppdrag att göra detta i en enda ljudlogotyp? Inte alls. Musikstycket gav mig rysningar vid starten. Och fortfarande ett par dygn senare återupplever jag solen, det gröna gräset, alla människor, och den fantastiska stämning som rådde på startplatsen i Berga By i Sälen när jag hör Vasaloppets egen ljudlogotyp. Jag lyfter på  hatten åt ett enastående arrangemang, men också ett lika enastående varumärkesarbete.

0
11 juni 2013
0

Apple gör det bäst (igen).

Kim Halderot, copywriter | Apples inbjudan till WWDC 2013

De flesta har en åsikt om Apple, produkterna, kunderna, designen, priserna, reklamen, servicen, friheten, Steve Jobs och sektbeteendet. Ingenting nytt där alltså (även om jag fullkomligt älskar produkterna).

Men det är när jag ser det här som jag på något sätt förstår varför Apple är just de som de är.

Enkelhet. Skönhet. Och mod.

Wow! Fast det är ju bara min åsikt.

 

Läs mer om vikten av enkelhet här.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE