Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke
0
16 oktober 2013
0

Dagens tänkvärda citat.

"Kom ihåg att du köper tjänster av din byrå för att alltid få någonting oväntat, aldrig någonting väntat, för då kunde du lika gärna gjort det själv."  – Sören Blanking skriver en missionärsannons för hela reklambranschen

0
08 oktober 2013
0

Så här skapar du en teaser (och lite uppmärksamhet).

Det är inför inspelningen av Stephen Kings bok Carrie som en PR-byrå i New York passar på att skoja lite med besökarna på ett café. Deras besök blir inte riktigt som de har tänkt sig.

0
30 september 2013
0

Bike Life är anledningen till lugnet

Bike Life – inspiration och tips för dig som cyklar

Kanske har du funderat på varför det är så eländes lugnt här på sidan. Varför uppdaterar jag inte lika mycket som jag gjorde tidigare? Ett tag hände det ju något varje dag, och nu knappt aldrig.

Anledningen stavas Bike Life. Ett litet (nåja…) sidoprojekt som jag har dragit igång under sommaren och hösten. En sajt om cykling som vill få fler svenskar att välja en cykel istället för en bil. För mig är det lika mycket inspiration som jag hoppas kunna ge vidare. Det är allt från tips om vilken cykel du ska välja tillen massa sköna cykeltillbehör som du bara måste ha.

Det här har helt enkelt tagit enormt mycket tid för mig de senaste månaderna. Därför tänkte jag ge mig på den här sidan igen. Vad vill du helst läsa om inom copywriting, marknadsföring och reklam? Skriv en kommentar och berätta så ska vi se vad jag kan lösa.

0
12 september 2013
0

SodaStream drar igång en rap battle mot Pantamera

Sodastream: PantaMindre-Re_Uze

SodaStream har det senaste året konsekvent gått i klinch med de etablerade läskföretagen. Det gick så långt att brittiska Clearcast stoppade den första reklamfilmen, Set the bubbles free. Och när stormen precis hade lagt sig, blev de i sista stund stoppade från att sända sin nya film under årets Super Bowl. Anledningen denna gång? De förolämpade jättar som Coca-cola och Pepsi.

Och nu är det dags igen.

Nya kampanjen Panta mindre utmanar etablerade och välkända Panta mera, som vill få oss svenskar att panta mera. Men är det verkligen vad vi behöver, undrar SodaStream? Så nu är det alltså dags för ett klassiskt rap battle, som om det vore 1970-talets New York vi tog oss tillbaka till. SodaStream börjar med att låta gruppen Re-Uze skicka sin utmaning i och med den här videon.

Tanken är naturligtvis att få en respons från Returpack, som i sina reklamkampanjer för Panta mera har använt musiken under många år. Vårens tävling skapade en vinnare med de skånska rapparna O-Hund, Antonio D och Third Eye, och nu hoppas alltså SodaStream på att få ett gensvar igen. Se också det vinnande bidraget i Pantameras tävling här.

Säga vad man vill om rapparna, men jag gillar det här. Det är ett kul grepp som förhoppningsvis kan få en långsträckt reaktion för alla svenska tv-tittare. För vore det inte underbart om vi kan få se en massa ny musik mitt under reklampauserna det närmaste året?

 

Externa länkar: Pantamindre

 

Vad tycker du om det här? Vem går vinnande ur striden?

0
12 september 2013
0

Ny reklamfilm från Volvo: The hamster stunt

Volvo Lastvagnar: The hamster stunt

Knappt har vi hunnit svälja det faktum att Volvo i sin förra reklamfilm hissade upp sin VD 20 meter i luften förrän nästa film släpps.

Exakt ett år efter The ballerina stunt visades första gången kommer så en film med huvudpersonen Charlie. Eller person och person, Charlie är en hamster. En hamster som för första gången ska styra en 15 ton tung lastbil uppför ett stenbrott med lodräta klippväggar på båda sidor om sig.

Galet? Ja, det är det. Men Volvo garanterar att ingen har kommit till skada under inspelningen.

– Vi var väldigt skeptiska i början, men samtidigt kunde vi se att det var ett roligt sätt att visa hur lätt det är att styra med Volvo Dynamic Steering, berättar Lars Terling som är Vice President Marketing på Volvo Lastvagnar.

Vad som också är positivt för oss som gillar dessa äkta reklamfilmer, är att Volvo under hösten planerar att släppa ännu fler filmer. Så det är bara att hålla ut.

 

Läs även:
The Hook: Volvos VD hissas upp 20 meter i luften


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE