Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Det här med ljudlogotyp

Etiketter: |

I helgen gjorde jag något av det roligaste jag har gjort – jag körde Cykelvasan. 95 kilometer i skog, på asfalt, på grusvägar, uppför, nerför, i lera, på gräs, och över broar. Men framför allt var det i Dalarna.

Säg Dalarna och hälften ser Robert Gustafssons karikatyr av Tony Rickardsson från Idrottsgalan 2003 framför sig. Men det finns något mer. Något som fick mig att fullkomligt rysa vid startlinjen i lördags. Kanske var det nervositeten i magen som gjorde sig påmind. Eller så var det att Vasaloppet till sitt 75-årsjubileum 1999 satsade på att skapa något mer än bara sitt namn – de skapade en ljudlogotyp.

En ljudlogotyp, vad är det? Kort och gott en ljudsnutt som bygger ett värde, på samma sätt som en vanlig logotyp får mig att associera vissa värden med ett varumärke. Är det nödvändigt? Kanske inte. Men i just det här fallet har Vasaloppet lyckats skapa något som, enligt briefen till produktionsbolaget Soundbox, skulle förmedla prestation och upplevelse, tidlös folkton i kombination med modern sport, en melodi som ger känslan av både fäbod och olympisk prestation, samt tilltala både unga och äldre.

Omöjligt uppdrag att göra detta i en enda ljudlogotyp? Inte alls. Musikstycket gav mig rysningar vid starten. Och fortfarande ett par dygn senare återupplever jag solen, det gröna gräset, alla människor, och den fantastiska stämning som rådde på startplatsen i Berga By i Sälen när jag hör Vasaloppets egen ljudlogotyp. Jag lyfter på  hatten åt ett enastående arrangemang, men också ett lika enastående varumärkesarbete.

  • Andreas Skoog

    Jag håller med dig helt och fullt! Superb ljudlogga!


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE