Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Nej, jag tycker inte om öl.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | |

Kim Halderot, copywriter | Sitter ölreklamen fast i ett skruvstäd?

Efter att ha bläddrat runt på Best ads on TV så fastnade jag på ännu en ölreklam. Inte för att jag vet om den var särskilt bra. Eller jo, den är snyggt producerad. Inget snack om det. Men jag kan inte låta bli att på äkta svenskt manér ifrågasätta stereotyperna.

Är verkligen alla män korkade, slafsiga ölpimplare som gör allt för att få sig en skvätt alkohol?

Kan inte någon enda öltillverkare göra någonting annorlunda snart? Något som bryter det här invanda mönstret med hur ölreklam ska se ut.

Jag känner mig faktiskt varken kränkt, uppgiven eller särskilt illa till mods. Det är bara det att jag undrar om det inte går att göra ölreklam bara lite, lite annorlunda.

Jag är ledsen, Jupiler, i dag är det ni som får ta skiten. Någon måste ändå kunna göra det här på ett nytt sätt. Är det alla gamla reklambyråer som har fastnat i ett tänk, eller är det uppdragsgivarna som inte vill skilja sig från mängden?

Så tyvärr, er tagline stämmer inte. Jag vet inte alls varför jag skulle jaga livet ur mig efter en lastbil som kör öl. På riktigt.

Det är inte heller det att ölbranschen på något sätt är unik här. Biltillverkarna har sina slingriga alpvägar, tandkrämerna sina urlöjliga intervjuer med tandläkare och mammor, och när vi pratar tvättmedel vet jag inte ens skillnaden mellan Ariel, Via eller något annat märke för den delen.

 

Jag säger inte alls att de inte är roliga. Men är det verkligen bara jag som tycker att reklamen i dag är för likriktad?


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE