Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Därför blev jag copywriter.

Etiketter: | | | | | | | |

Kim Halderot, copywriter | Fotograf: Carl-Robert Jonzon

Fotograf: Carl-Robert Jonzon

Tack för den armada av positiva ord jag får på den här bloggen. Det är jättekul, och det värmer. Samtidigt kommer det också en del frågor om varför jag blev copywriter, och hur jag trivs med det. Så det är kanske på sin plats att jag gör ett blogginlägg av det.

Först och främst, att jobba med reklam har inte alltid varit självklart. Tvärtom är det något som har vuxit fram de senaste fem åren. Det har varit någon slags fascination över hur mycket bedrövligt usel reklam det faktiskt finns. Men det har också varit lika mycket fascination över all fantastisk och bra reklam som också har dykt upp.

Så efter några år som säljare i fackhandeln kände jag någon slags meningslöshet med att stå och kränga saker så billigt som möjligt. Jag såg dagligen trycksaker som jag tyckte borde kunna göras ännu bättre. Varför sänka priserna när de borde kunna höjas? Vi skulle ju kunna tjäna ännu mer?

Studierna gjorde jag tvärtom.

Så jag misstänkte att reklambranschen kanske ändå var rätt ställe att ge mig in på. Så jag gjorde precis så som man inte ska göra om man vill ha ett jobb på en byrå – jag sökte inte in till Berghs. Istället valde jag att läsa på det medie- & kommunikationsvetenskapliga programmet på Högskolan för lärande & kommunikation i Jönköping. Så här i efterhand är det fortfarande svårt att säga om det var rätt val, men det har fungerat för mig; jag har fått extremt många bra kontakter och samtidigt kunnat lära av många duktiga människor.

Men att jag skulle sluta som copywriter var inte ens klart när jag gick här. Jag var mer inne på att jobba grafiskt. Men eftersom jag alltid haft lätt för språk och för att skriva – samtidigt som jag läste Nya ord till salu – så var saken biff. Det var copywriter jag skulle bli. Inget snack om det.

Undertiden som jag läste på högskolan hamnade jag på NY i Jönköping, och där blev jag kvar i ett år. Ett år som gav mig mycket. Jag fick chansen att jobba med flera stora och starka varumärken – Crescent, Stora Enso, Elmia, Jönköping Energi och T-emballage. Samtidigt lärde jag mig så mycket bra saker som jag ville kunna göra i framtiden. Men jag förstod också vad jag inte heller ville syssla med.

Så jag blev min egen.

I januari 2012 tog jag så steget till att börja frilansa som copywriter. Och reklam är fortfarande det absolut roligaste jag kan göra.

Det som lockar mig att jobba med andras varumärken är nog omöjligheten. Omöjligheten i att förändra synen på reklam. För reklam är en parasit på samhället; den ljuger, den bluffar, och den blåser folk. Åtminstone är det så det brukar låta. Även om jag vill se den bra reklamen helt tvärtom. Jag tror att den är ärlig, den utbildar och vägleder, den underhåller, den påverkar – och den skapar mening.

För mig är det en utmaning att skapa något som tittaren, läsaren, semesterfiraren, småbarnspappan, tandläkaren gillar. Jag vill skapa uppmärksamhet – naturligtvis inte till vilket pris som helst (för det kan varenda idiot göra genom att klä av sig naken, måla sig blå och springa runt på stan). Utmaningen i att väcka folks intresse, att skapa ett habegär och en vilja att se mer – det är vad som driver mig.

 

Är du också sugen på att bli copywriter? Eller lät det här så bra att du vill anlita mig? Hör av dig till mig. Följ mig på Facebook. Eller Twitter. Chatta med mig. Eller mejla på kim@halderot.se.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE