Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Google stoppar ogooglebar.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | |

Kim Halderot, copywriter | Ogooglebar adj. -t -a

Hur långt kan företag gå i sin iver att sätta en befolkning i karantän? Uppenbarligen ganska långt. I slutet av förra året la Språkrådet till ogooglebart bland 2012 års nyord. Men nu är det stopp.

Med hjälp av sina jurister har nu Google fått Språkrådet att ta bort ordet ogooglebar från listan över nya ord.

Det är bedrövligt att ett företag tror sig kunna diktera regler för hur ett ord ska finnas eller inte finnas i ett språk. Det här storhetsvansinne när det är som mest bisarrt.

Ordet ogooglebar kom upp på allvar under förra året, och indikerar att något inte är möjligt att söka på i sökmotorerna, eller att det inte dyker upp i sökresultaten. Här vill nu Google göra en referens till sitt varumärke i förklaringen.

Det är skönt att Språkrådet vägrar ge sig här. Genom att istället ta bort ordet helt och hållet från sin nyordslista vägrar de Google den uppmärksamhet de vill ha.

Det svenska språket är vad du och jag gör det till. Orden har den betydelse vi bestämmer att de ska ha. Det är ingenting som Google ens kan ändra på.

Nu har ogooglebar.se dessutom registrerats och lagts upp. Där förklarar Håkan Persson problemet mer ingående.

 

  • Simon Markström

    Det finns dock ett djup i detta som de flesta inte tänker på, men som är av yttersta vikt för frågan.

    Det första man måste tänka på är att varumärket ”Google” är ytterst värdefullt för bolaget Google. Troligen en av deras enskilt största tillgångar.

    Det andra är fenomenet som kallas degenerering av varumärken. Det innebär i korthet att varumärket används för alla liknande produkter/tjänster. Exempelvis var Termos, Nylon, Eau-de-Cologne alla tidigare varumären, men har tappat sin status som varumärken, då de numera används som generiska termer för att beskriva en typ av produkt. Om Google INTE skulle invända mot att ”ogooglebar” gäller vilken sökmotor som helst, så är det ett TYDLIGT steg mot degenerering av deras varumärke.

    Så egentligen är deras agerande verkligen inte konstigt. Tvärtom, skulle det vara extremt förvånande om de INTE hade agerat.

    • http://www.halderot.se/ Kim Halderot

      Jag förstår i allra högsta grad vad du menar. Och det är ett problem. Degenereringen av varumärken finns bland alla branscher där en produkt eller tjänst har blivit för dominant.

      Samma sak som dina exempel finns bland musikspelare där iPod nästan blev synonymt med mp3-spelare, och där allt som är terrängfordon kallas för Jeep.

      Det är klart att Google värnar sitt varumärke. Det ska de också göra.

      Men det är viktigt att förstå att Språkrådet inte är Svenska Akademien. Språkrådet ger inte ut en ordlista, utan de listar nya ord som har dykt upp under året – vare sig de kommer införas i SAOL eller tappa sin betydelse.

      Språket är dessutom något som ägs av oss som använder det. Språkets utveckling går aldrig att stoppa. I det här fallet får Googles agerande bara en motsatt effekt. Hade de låtit det vara så hade det stannat där. Nyordet finns och används. Vill svenska folket använda det i betydelsen ’ej sökbart i någon sökmotor’ – ja då kommer det också vara så.

      Det handlar om att förstå att makten inte ligger i Googles händer. Lika lite som att ett varumärke inte definieras av företaget självt, utan av kunderna. Microsoft kan aldrig diktera för mig vad jag ska lägga för värderingar i deras namn. På samma sätt kommer aldrig Google kunna tala om för mig vad jag ska tolka in i ogooglebar.

      Igår fick dock ordet extremt hög uppmärksamhet, och tog sig direkt in på sökresultaten. Vi kan säga att ogooglebart blev googlebart.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE