Så här en natt efter årets Guldäggsvernissage är det väl bara att konstatera att Forsman & Bodenfors har lyckats rätt väl. 17 nomineringar ger förstaplatsen, två nomineringar före DDB Stockholm med sina 15 stycken. På delad tredjeplats hittar vi TBWA Stockholm och Åkestam Holst med sju nomineringar var.
Och så några favoriter,
som jag lovade senast.
Det finns så många bra bidrag, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur vissa har tagit sig så långt som de gjort. Men men, någon har de åtminstone fallit i smaken.
Triss.
Men mina favoriter fortsätter att vara Kings utomhusannonser för Triss. Med närmast genialisk enkelhet och med svenskars drömmar och bilder av vad man kan göra som rik, levererar de (i år igen) annonser som både kopplar till målgruppens drömmar och till lotten i sig.
Faktum
Faktum är en tidning som säljs av och för Göteborgs hemlösa. Lite som Situation Sthlm för er i huvudstaden. Forsman & Bodenfors lyckas med Faktum Hotels få mig att bli berörd på riktigt. Inte så att jag känner att det är en casefilm som berör mig, utan jag blir berörd av budskapet.
The ballerina stunt
Att tänka det rätta
men inte göra det
är den feges lott.
— Kinesiskt ordspråk
Bara en galen byrå och en galen uppdragsgivare kan komma på idén att låta en lindansare gå på lina mellan två körande långtradare på en motorväg. Det här är på något sätt så uppseendeväckande och idiotiskt, att jag inte kan sluta titta. Wow, typ.
Unlock the truth about Guantánamo
Se alla nominerade bidrag på www.guldagget.se/2013/