Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Enkelt är alltid bättre.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | |

Vad har Google gemensamt med en nödutgångsskylt? Och vad har Apple med en tysk expressionistisk konstnär att göra?

Kim Halderot, copywriter | Enkelt är inte lätt.

Varför kommer det sig att vi oftast hamnar i långa och krångliga resonemang så fort vi vill sälja något? Vi vill vara detaljerade men istället blir det obegripligt. Och där vi vill vara kompletta blir det oftast så att ingen istället minns någonting. Det är som att det vilar en förbannelse över vårt sätt att kommunicera. Som att vi skäms så mycket för det vi gör, att vi måste rättfärdiga det genom att prata sönder oss själva.

Problemet är bara att det här har fullständigt motsatt effekt. Istället för att skapa något som säljer, gör det oss svåra, tråkiga, förutsägbara – och med noll trovärdighet.

Vill vi istället nå fram så måste vi göra det enkelt. Vad är det som är så krångligt som kräver alla extra asterisker, paragrafer och långa brödtexter?

Maurice Saatchi från M&C Saatchi i London, har beskrivit enkelhet så här: ”Simplicity is all. Simple logic, simple arguments, simple visual images. If you can’t reduce your argument to a few crisp words and phrases, there’s something wrong with your argument.”

Kim Halderot, copywriter | Vincent van Gogh – ”How difficult it is to be simple.”

Och den amerikanska författaren Henry David Thoreau skrev redan i sin bok Walden år 1855: ”Our life is frittered away by detail. Simplicity! Simplicity! Simplicity!”

Det enkla missar vi inte.

Det som är enkelt är lättare för oss att se. Ett bra exempel är skyltar för nödutgångar. Så fort du ser en sådan vet du vart du ska springa i händelse av en brand. Det är inga krångliga kartor, inga långa beskrivningar, och inga alternativa vägar. Du får ett val. Följ skylten.

Kim Halderot, copywriter | Skylt för nödutgång

Det enkla blir större.

Hur kommer det sig att Google på bara 13 år gick från noll till att ha världens fjärde högst värderade varumärke?

När Google startade upp sin sökmotor fanns det redan ett stort antal andra aktörer på marknaden. Yahoo, Lycos och Altavista hade redan stora marknadsandelar. Men ändå rusade Google förbi sina konkurrenter som en vinthund på en kapplöpningsbana.

Kim Halderot, copywriter | Google är enkelhet.

Jag vågar påstå att det har att göra med hur de redan sedan starten har varit konsekventa.Googles dominans beror sannolikt på just detta. Allt lull-lull är bortskalat. Bara det nödvändigaste finns kvar. Du går till Google för att du vill söka efter något. Du har en sökruta och ett par knappar. That’s all.

Kim Halderot, copywriter | Hans Hofmann – ”The ability to simplify means to eliminate the unnecessary so that the necessary may speak.”

Även Jonathan Ive, chefsdesigner hos Apple, har berättat samma sak. Fast den gången var det om datormodellen iMac det handlade om. Han beskrev hur allt är bortplockat. Det som inte nödvändigtvis måste finnas på framsidan är antingen borttaget eller sitter på baksidan.

Det enkla är lättare att minnas.

Du och jag sitter mittemot varandra vid ett bord. Plötsligt plockar jag fram tio bollar och kastar upp dem i luften – samtidigt som jag ber dig att fånga dem. Hur många tar du?

Trots att du har så många alternativ är risken stor att du inte lyckas greppa en enda boll.

Plockar jag däremot fram en enda boll, kastar upp den i luften, och ber dig fånga den, då är chansen ganska stor att du faktiskt lyckas ta emot den. Anledningen är enkel. När vi får för många alternativ har vi svårt att hitta det relevanta och fokusera på det. Får vi bara ett alternativ, kan vi följa bollens bana hela vägen, och det är lättare för oss att också få med oss den hem.

Så skapas det enkla.

Jag tror att min poäng har gått fram faktiskt. Och då återstår en sak (och det är nog den som är den luriga biten): hur skapar vi ett enkelt budskap? Svaret är reduktionism.

Du har en annons. Du har en rubrik, en brödtext, en stor bild, en logotyp och en slogan. Kan du ta bort något? Kan du flytta kraft och mening från brödtexten till rubriken? Kan du flytta logotypen till att bli en bit av bilden? Försök ta bort ett element i taget tills det helt enkelt inte går längre.

 

 

Har du en fråga? Eller kanske lite nya tankar och synpunkter? Använd gärna kommentarfältet, eller hör av dig via kontaktformuläret längst ner på sidan. Jag längtar efter att höra fler åsikter.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE