Foto: Benson Kua
Här är filmen som nu släpps för att trycka på Stockholm som världens bästa HBTQ-stad. Men det är inte utan komplikationer och viss klagomål.
Filmen har bland annat fått utstå kritik för att spä på de stereotyper som finns kring homosexuella. Filmen innehåller design, kläder, skumpa och skärgårdsliv. Men kritiken har även handlat om kön. Varför är det knappt inga kvinnor med i filmen? Den över tre minuter långa reklamen består märkligt nog nästan bara av män.
Men jag tycker ändå att filmen fyller en viktig poäng. En annan fråga är däremot om den är särskilt säljande eller bra producerad? Jag tycker nog inte något av det. Enligt mig saknar den karaktär, den glömmer bort att hitta någon riktig vändning. Och den provocerar inte ens något. Den väcker helt enkelt inga känslor hos mig, annat än att jag möjligtvis börjar längta lite smått efter sommaren.
Och jag är definitivt beredd att hålla med den tidigare framförda kritiken. Det är faktiskt ganska märkliga schabloner som framförs.
Blogginlägget om Stockholm som gaystad är inlägg #028 i #blogg100.