Det är med viss tvekan jag skriver det här nu. Jag suddar ut och skriver det igen. Och igen.
Duger jag? Är jag excellent, bedrövlig eller bara mellanmjölk?
Välkommen till reklambranschen. Eller till vilken bransch som helst kanske. Men eftersom jag är copywriter, reklamare och i branschen får det bli det jag refererar till.
Hur vet jag när jag har gjort ett bra jobb? Min gamla lärare från Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, Ulf Linnman, fick frågan. Ja, han fick den av mig till och med. Gör jag det bra? Eller ens halvbra? Ingen säger ju något. Jag får ingen respons. Och hur ska jag som student på praktik lära mig utan att veta vad som är bra och vad som är dåligt?
Hans svar lugnade mig. Han sa: Om du gör något dåligt, då lär du höra det. Är det tyst så är det förmodligen bra. Det är så här branschen fungerar. Och det är därför som vi delar ut lejon och guldägg, för att på något vis ge bekräftelse på att det vi gör är bra.
Och så har det varit. Fram och tillbaka. Oftast kommer det respons, synpunkter och tankar. De gånger då allt jag gjort köps rakt av har varit lätträknade. Fast det har ju på något sätt också tärt på mig. Om jag inte hör något, är det då verkligen bra? De kanske bara har gett upp och låter jobbet falla i glömska.
Är det bra så säg det till mig. Fast så kanske det bara är jag som tycker. Jag och min paranoia.
Häng med mig på Facebook så missar du ingenting som händer här på bloggen.
Blogginlägget om självförtroende är inlägg #026 i #blogg100.