Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Två nyanser av reklam.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | |

Kim Halderot, copywriter | Två nyanser av reklam. | Kränger du som en bilförsäljare eller bygger du varumärke?

Foto: Dave S

Det finns två typer av reklam. Eller det finns egentligen många typer av reklam. Allt hänger som vanligt bara på hur vi väljer att dela upp det. Det finns kreativ reklam och det finns bombmattan. Men det är inte riktigt det jag tänkte skriva om i dag, även om indelningen är snubblande nära.

Krängaren

Men som sagt, det finns två. Först har vi den vidrigaste; den som till varje pris ska kränga något. Och helst ska det vara billigt. För billigt säljer alltid. Här dyker det också gärna upp stora blinkande splashar i rött och gult (allt för att du inte ska kunna titta bort).

Den här typen har en förmåga att nästla sig in i alla branscher. Det är livsmedel, och det är glasögon. Det är mobiltelefoner och det är bilar.

Du känner igen den på grund av att det alltid finns ett pris angivet någonstans i annonsen, tv-reklamen, radiospoten eller var nu hittar den. Det här är som sagt nära förknippad med bombmattan. Den här bombmattan skriver förresten Johan Holmström på Forsman & Bodenfors om i boken ’Nya ord till salu’. Har du inte den än, så köp den. Den är ett måste i hyllan, på nattduksbordet eller i dina händer.

Kompisen

Sedan finns den andra reklamen. Den som inte kränger på pris. Det här är också den som till varje pris(!) försöker charma dig, och som älskar att ha en relation till dig. Det här är reklam som inte vill få dig att köpa för att det är billigt. Tvärtom. Den vill att du ska köpa för att det är dyrt. Den vill bygga upp ett beroende hos dig. Den vill få dig att tänka. Den vill få dig att suga och klura på poängen; på tunnelbanan, i bilen, i sängen, vid matbordet, i köttdisken, på gymmet.

Den här typen är ofta lika lätt att känna igen som dess antagonist. Du kommer nämligen aldrig höra nyckelorden billig, rabatt och köp nu. Inte heller kommer du hitta stora splashar med ett billigt pris. Istället vill den att du ska bli nyfiken. Den önskar att du själv ska söka upp produkten. Den vill vara din kompis, och den hoppas att du sedan ska rekommendera den till dina vänner.

Den här sista typen är den som varje copywriter vill skriva. Det är den sortens reklam som varje reklamare älskar att få göra. Inte för att själv få hyllas, utan för att den ger en chans att faktiskt få bli betydelsefull på riktigt. Det är den här typen som inte bara går in i huvudet och sedan far ut lika fort igen. Den här har oftast ett enkelt budskap att komma ihåg. Och enkla budskap stannar kvar längre i våra hjärnor.

Det är därför som du aldrig kommer se Coca-cola prispressa under Super Bowl. Det är därför Audi aldrig kommer bli en konkurrent till Dacia. Och det är därför som Apple har kvar sina kunder framför de billigare konkurrenterna. De bygger en känsla av sin produkt.

Så när du står i kiosken framför hyllan och ska köpa en läskeblask så har du den billiga X-colan för fem kronor och en Coca-cola för 15 kronor. Logiken säger en sak. Hjärnan säger en annan.

Läs mer om att bygga varumärken

Vill du läsa mer om varumärkesbyggande så har jag en serie blogginlägg om dem.
1. Vad är ett varumärke?
2. Sex anledningar till att du ska bygga ditt varumärke.

 

 

Blogginlägget om de två typerna av reklam är inlägg #022 i #blogg100.

Alla andra bloggposter under #blogg100 hittar du här.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE