Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Adobe vill ha bra typografi på webben.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Nu har Adobe tröttnat på dålig typografi på webben. I tryckta medier är det lätt att justera radbrytningar, för att på så sätt slippa sista rader som är kortare än övriga. Men på webben är det inte lika enkelt i dag.

Problemet är att webbläsare i dag skriver ut ett ord åt gången på varje rad tills det är fullt och nästa ord inte får plats. Då görs en radbrytning, och mönstret upprepas. Det här betyder att den sista raden kan bli allt från ett ord långt till en fullständig rad.

Kim Halderot, copywriter | Dålig typografi med ej radbruten rubrik.

Med Adobes nya förslag skulle det här typografi-problemet försvinna, och raderna kommer istället att bli mer jämnlånga – och texten därmed se mer balanserad  ut.

Kim Halderot, copywriter | Bra typografi med radbruten text i rubriken.

Det här är naturligtvis något som går att lösa med manuella radbrytningar. Problemet ligger däremot i att mer och mer av webben i dag blir responsiv (Joakim Jardenberg förklarar begreppet bra här). Det som helt enkelt ser bra ut i en upplösning blir fullständigt fel i en annan.

Lösningen på problemet.

Adobes lösning på problemet med dålig typografi skulle därför vara att få W3C att lägga till ytterligare en egenskap för text justering i CSS-koden.

h1 {
  text-wrap: balance;
}

Det här är alltså allt som krävs för att vi ska kunna börja skapa snyggare typografi på webben. Bara att hoppas att W3C köper detta förslag snarast.

 

 

Följ mig på Facebook. Då missar du ingenting som händer här på bloggen.

 

 

 

Adobes önskan om typografi på webben är inlägg #019 i #blogg100.

Alla andra bloggposter under #blogg100 hittar du här.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE