Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Är man en man eller är man bara jag?

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | |

Kim Halderot, copywriter | Man eller jag? Stå för något.

Den senaste tiden har jag upptäckt att fler och fler använder ordet ’man’ när de i själva verket menar ’jag’. Varför?

Är det på riktigt en styggelse, eller är det bara den akademiska världen som vill generalisera och radera våra personliga tyckanden?

I grunden tror jag det handlar om att vi inte längre försöker kommunicera enkelt. Vi vill så gärna nå fram, så vi gör det onödigt komplicerat istället för att bara skriva (och säga) det så enkelt som möjligt.

Varför tror du att många skriver just ’man’ istället för ’jag’?

 

 

Följ mig på Facebook. Då missar du ingenting som händer här på bloggen.

 

 

Inlägget om man eller jag är inlägg #015 i #blogg100.

Alla andra inlägg under #blogg100 hittar du här.

  • https://twitter.com/#!/stjernstrom stjernstrom

    Jag tror att genom användandet av ’man’ så gömmer/förstärker du din egen åsikt. Du förklarar helt enkelt att det inte bara är du som tycker/säger/gör utan alla andar också. Du vinklar det  från något personlig till en allmän sanning.

    ”Man brukar skriva såhär…” mot ”Jag brukar skriva såhär..”

    • http://www.halderot.se/ Kim Halderot

      Det ligger nog något i det. Absolut. Men när det dyker upp meningar som ”då var man hemma igen” så har det knappast med vad andra också är. Eller ”då var man på väg mot Göteborg”.

      • https://twitter.com/#!/stjernstrom stjernstrom

        Helt sant.  Kanske används det för att det blir vanligare att skriva som man pratar?

  • http://www.severed.se/ Henrik

    Talspråk och en förenkling av språket. Tror också att det känns lite tryggare med ”man” då jag inte behöver förtydliga vem eller vilka. Lagom difust.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE