Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Effektiv antireklam på Facebook.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Kim Halderot, copywriter | Är det okej att såga sin konkurrent offentligt?

Kommunikation är allt du gör. Reklam är bara det du gör bra.

I går stötte jag på ett fenomen på Facebook som jag blev lite förvirrad av. Kort förklarat var det ett företag med en sida på Facebook. De la upp en bild på en av sina konkurrenters hemsidor, och en sökning som de hade gjort på denna. Sökresultatet blev noll, och istället blev förslagen något mer suspekt.

För mig är det här bara ett sätt att förlöjliga sin konkurrent och försöka vinna billiga poäng. Kalla det opportunism kanske.

Jag hävdade att det är dålig marknadsföring, och företaget ifråga svarade mig. De menade att det inte är marknadsföring alls, utan bara en rolig grej.

För mig är marknadsföring allt du gör. Oavsett om det är att göra tv-reklam, att inte skotta av snön från firmabilen, att hjälpa en gammal blind dam över gatan, eller att publicera inlägg på Facebook. Alla dessa saker bidrar till att styra mina tankar och mitt beteende, oavsett om de är medvetna eller inte.

Jag vet faktiskt inte, men jag blev lite… vad ska jag säga? Illa till mods, kanske, över detta beteende.

Är jag känslig? Kanske. Är det okej att publicera nedlåtande och förlöjligande bilder på sin konkurrent i syfte att vinna fördelar?

 

 

Inlägget om antireklam på sociala medier är inlägg #014 i #blogg100.

Alla andra inlägg under #blogg100 hittar du här.

  • Mauri

    Håller med dig, allt är marknadsföring. Korkat av dem, jag hade också undrat vad de håller på med för smutskastning. ”Vad har de att dölja om de måste påpeka sina konkurrenters tillkortakommanden?”

    • http://www.halderot.se/ Kim Halderot

      Jag kan bara konstatera att ingen höll med mig, vare sig från företaget självt eller från deras fans.

    • http://www.halderot.se/ Kim Halderot

      Sedan är det nog minst lika mycket en förtroendefråga för mig. Lika lite som jag gillar personer som direkt gör sig lustiga över andra, utan att ha någon som helst självdistans, kommer jag gilla företag som gör samma sak.

  • Karabre

    Väldigt intressant blogg. Har blivit daglig läsning nu senaste dagarna.

    Angående företagets beteende måste även jag hålla med. Varje handling och varje ord påverkar, vilket är syftet med marknadsföring(?) Så allt ett företag säger och gör uppfattas som marknadsföring.

    • http://www.halderot.se/ Kim Halderot

      Tack för de fina orden. Det känns ju rätt skönt att fler håller med mig trots allt.

      Men om nu företagets fans på Facebook gillar deras förolämpningar, skulle det då kunna vara positivt? Jag menar, att det bygger en vi-mot-dem-anda?

      • Karabre

        Skulle ju kunna ses på det sättet också.
        Får man fråga vilken målgrupp företaget riktar sig emot, kan ha ganska så stor betydelse tror jag.

        Ungdomar kan nog se smutskastning som något roligt och spännande tänker jag då.

  • http://twitter.com/lokkomotion Anne-Lie Lokko

    Jag är nog gammalmodig, men om något ska vara roligt tycker jag det ska vara det för alla inblandade partner. Tycker de som driver det jämförande företaget att det var roligt? Allt som görs påverkar förtroendet och varumärket. 

    • http://www.halderot.se/ Kim Halderot

      Jag kan inte förstå vad som skulle vara gammalmodigt. För mig låter det bara som en sund, hedrande och artig filosofi att visa respekt mot sina konkurrenter.

      Och precis som du skriver, så påverkar allt vi gör kundernas förtroende för oss. Det känns ändå tryggt att jag inte är ensam.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE