Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

7 tips som gör din Powerpoint outhärdlig.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Kim Halderot, copywriter | 7 tips för att göra din Powerpoint outhärdlig.

Du är på en föreläsning. Du har sett fram emot den i flera veckor. Du ser föreläsaren ta stegen upp på scenen, och du känner en förväntan. Så kommer den fram. En powerpoint.

Lyckorus. Eufori. Äntligen. Knappast.

Men det behöver inte vara så farligt. Det finns bra presentationer. Och tyvärr finns det dåliga.

Här får du sju ovärderliga tips på hur du skapar en powerpoint, som får din publik att somna, planera kommande veckas städschema och bara vilja begå seppuku mitt under föreläsningen.

 

1. Släck lyset.

Så fort en projektor slås igång, släcks ljuset. Så är det överallt. Att dagens projektorer är så ljusstarka att de själva kan kommunicera morsekoder med MIR spelar ingen roll. Släck ljuset. Och det finns få miljöer som är så lämpliga för att somna i som ett mörkt rum. Ser du dessutom till att prata extremt monotont, då kan du inom ett par minuter se hur personerna på sista raden redan har börjat nicka till.

2. Ha mycket information på varje slajd.

Det är inte värt att säga, om du inte får säga allt. Lämna absolut inga möjligheter för din publik att dra egna slutsatser. Berätta allt som finns. Och skriv för all del gärna ner det i din presentation. Ingenting är dessutom så sexigt som särskrivningar och stavfel i en text. Sådant bygger nämligen förtroende.

3. Prata samtidigt som publiken läser.

När du byter slajd till ännu en enorm sörja av tecken, då kan du vara säker på att personerna framför dig kommer börja läsa det som står. Nu har du chansen att börja prata, helst om något annat. Att de läser en sak, och du pratar om en annan, kommer få dem att minnas ingenting. 1+1=0.

4. Läs högt allt som står på varje slajd.

En vuxen människa läser i snitt runt 300 ord per minut. När du pratar begripligt uttalar du ungefär hälften så många. Läs därför allt som står på slajden, så att din publik både hör dig prata hälften så fort som de själva samtidigt läser.

5. Titta på skärmen bakom dig.

Det finns en risk att det som du ser på din datorskärm inte är samma slajd som finns på den stora projektorduken bakom dig. Ord kan lätt flyttas om, och meningar få andra innebörder. Vänd dig därför om och stå med ryggen mot publiken. Det gör att du omedelbart får bättre kontakt med dem som lyssnar på dig.

6. Använd inga bilder.

Använd under inga omständigheter några som helst bilder. De kan nämligen få personerna framför dig att minnas vad du har sagt bättre. Så kombinera absolut inte både hörsel- och synintryck. Använd bara text. Helst mycket.

7. Ha en vit bakgrund med svart text.

Som ett sista råd vill jag bara rekommendera dig att bara använda vit bakgrund med svart text. Ingenting är nämligen så snyggt som en föreläsare som ställer sig i projektorljuset och får en smaskig projektion över kinden.

 

 

Missa ingenting som händer på den här sidan. Följ mig på Facebook och få alla nyheter direkt i din feed.

 

 

Inlägget om Powerpointens sju dödssynder är inlägg #010 i #blogg100.

Alla andra inlägg under #blogg100 hittar du här.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE