Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

3 saker Frälsningsarmén lär dig om texter.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | | |

Som copywriter skriver jag väldigt mycket. Och eftersom du läser det här, gör du förmodligen samma sak. Åtminstone ibland. Och du har säkert, precis som jag, ganska ofta stora kval. Hur ska jag börja? Vad ska jag egentligen ta med i texten? Men framförallt – hur kommer jag igång och börjar skriva?

Då är det tur att vi har Frälsningarmén. De kan nämligen hjälpa oss att komma igång ordentligt med skrivandet, oavsett om vi ska skriva en pressrelease, en annons, en smaskig skvallerhistoria eller ett nytt matlagningsrecept.

1. Tillfredsställ de verkliga behoven.

Genom sitt sociala arbete, gör Frälsningsarmén en stor insats i samhället (någon som vill ifrågasätta det?). En stor anledning till att de är så uppskattade av sin målgrupp, är att de har hittat målgruppens behov. Mat, kläder och husrum är prio ett för en hemlös, som är utan pengar.

 

Vad söker dina kunder? Söker de en säker bil? Prata då inte om den bedårande träimitationen på instrumentpanelen.

Hitta de behov som din målgrupp har. För att göra det här lite extra krångligt, så behöver det inte ens vara samma sak som de säger att de behöver. Du måste leta efter underliggande behov.

2. Rätt ordning. Det viktigaste först.

 

Bilden här under är tagen från ett fönster på en av Frälsningsarméns lokaler. Soppa, tvål, frälsning.

Så vad kan egentligen en frikyrka med militära grader lära dig och mig om vad vi ska skriva? Enkelt. Ta det viktigaste först. Frälsningsarméns historia har alltid varit fokuserad på ett socialt arbete bland blinda, döva, hemlösa och alkoholister. För den hemlöse, som inte har varken mat eller tak över huvudet, så är frälsning ganska irrelevant när magen skriker av brist på föda.

Så se först till att mätta magen. Ge sedan tvål, vatten och rena kläder. Först därefter kan frälsningen bli aktuell.

Vad vill du själv egentligen säga till dina kunder? Har du mycket på hjärtat? Börja med det viktigaste.

3. Gå rakt på känslorna

Har du någon gång runt jul sprungit på frälsningssoldater på centrala gator? Där står de med sina bössor (bössor och soldater…) och vill ha en liten slant från dig. Som av en händelse sker det här alltid runt jul. Varför? Och vad ska de med pengarna till?

En del av pengarna de samlar in går till julfirande för hemlösa. Egentligen hade Frälsningsarmén lika gärna kunnat samla in pengarna på sommaren. Men nu är det inte så. De gör det runt jul.

När du själv är ute och gör årets julklappsshopping, så har du redan börjat bygga upp förväntningar på julen. Men framförallt har du troligtvis också börjat få lite julstämning, även om den brukar komma senare och senare för varje år. Säger vi i alla fall.

Men när du ser den den där kitteln med skylten Håll grytan kokande, då händer något i ditt hjärta. Det är inte i hjärnan det sprakar till, utan i ditt samvete. Allt som är viktigt gör sig plötsligt påmint. Och om du har det bra, då vill du gärna att andra ska få uppleva samma sak. Inte minst de som redan inget har. Det är därför du trots allt petar ner den där sedeln och mynten i kitteln.

Läs gärna inlägget om Friends och deras kampanj mot mobbning, och hur det går rakt på känslolivet.

Så vill du själv sälja riktigt mycket? Sluta rabbla egenskaper och fakta, och börja istället att spela på din målgrupps känslor. Väck ilska, glädje, sorg eller lekfullhet. Vilken du tar är upp till dig. Det viktiga är att budskapet blir emotionellt.

Så här bör du skriva.

1. Hitta de verkliga behoven.
2. Tänk igenom vad du vill säga. Säg sedan det viktigaste först.
3. Spela på känslorna.

 

 

Inlägget om Frälsningsarmén är inlägg #007 i #blogg100.

Alla andra inlägg under #blogg100 hittar du här.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE