Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Interrobangen – bortglömd och osaknad.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Jag känner att det är på tiden att jag slår ett slag för ett av typografins mest glömda tecken – interrobangen.

Tecknet har levt ett stilla liv i ett fullständigt okändisskap sedan det dök upp första gången 1962. Anledningen till att interrobangen överhuvudtaget existerar är att skaparen och reklambyråägaren, Martin K. Speckter, tyckte att annonser blev snyggare om alla copywriters använde ett enda tecken i annonser istället för flera ?! eller !?.

Men knappt hade Martin lyckats rita färdigt blandningen av ett frågetecken och utropstecken, innan det föll i glömska. Det har varit så illa, att endast ett fåtal typsnitt ens har lagt ett par minuter på att slå ihop och lägga till det i sin uppsättning av tecken.

En rhet eller exclamaquest blev några av förslagen på vad tecknet skulle kallas, men Martin själv fastnade för interrobang. Namnet är en blandning av latinets interrogatio som betyder ’retorisk fråga’ och bang som är slang för frågetecknet.

Men trots att !? och ?! är vanligare än någonsin (tillsammans med ??? och !!!), så har interrobangen aldrig fått status som ett officiellt skiljetecken. Och så länge det bara lever kvar i ett fåtal typsnitt, såsom Helvetica, Arial, Calibri och Palatino, så kommer det knappast heller att få en större spridning. Så frågan är bara när vi kan räkna med att börja se fler typsnittsdesigners ge interrobangen precis vad det förtjänar – en stor kram.

 

 

Inlägget om interrobangen är inlägg #002 i #blogg100.

Alla andra inlägg under #blogg100 hittar du här.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE