Det är med glädje jag inser att Renault ännu en gång gör en icketypisk bilreklam. Medan så gott som samtliga konkurrenter ännu inte har släppt de slingriga alpvägarna med solnedgångar i bakgrunden, hittar Renault ännu en gång ett annorlunda grepp för att fånga tittaren.
Den här gången är det nya modellen av Clio som får uppmärksamheten.
Och just Clio har även tidigare varit föremål för kreativa filmer utan en massa upprabblade egenskaper. Eller vad sägs om den drygt tio år gamla Getuppa.
Men en sak bara…
När hela reklamfilmen har en sådan bra och tydlig poäng – varför envisas med ett packshot fullproppat med information? Och den där hemska voice-overn som förklarar poängen med filmen… varför?
Voice-overn gör tyvärr det förbjudna: den dumförklarar mig. Varför skulle jag inte förstå poängen med filmen utan den? Det roliga går fram, även utan en röst som säger att jag aldrig kommer glömma första gången jag ser nya Renault Clio.
Det hela blir tyvärr lite som att dra ett skämt och sedan förklara den roliga poängen. Sorry, men jag har redan förstått.
För annars är det här riktigt bra.
Reklamfilmsfakta
Byrå: Publicis Conseil, Paris
Creative director: Olivier Altmann
Art director: Matthieu Vinciguerra
Copywriter: Olivier Dermaux
Produktion: WAM
Svensk adaption: TBWA