Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Renault skiter ännu en gång i alla andra.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Det är med glädje jag inser att Renault ännu en gång gör en icketypisk bilreklam. Medan så gott som samtliga konkurrenter ännu inte har släppt de slingriga alpvägarna med solnedgångar i bakgrunden, hittar Renault ännu en gång ett annorlunda grepp för att fånga tittaren.

Den här gången är det nya modellen av Clio som får uppmärksamheten.

Och just Clio har även tidigare varit föremål för kreativa filmer utan en massa upprabblade egenskaper. Eller vad sägs om den drygt tio år gamla Getuppa.

Men en sak bara…

När hela reklamfilmen har en sådan bra och tydlig poäng – varför envisas med ett packshot fullproppat med information? Och den där hemska voice-overn som förklarar poängen med filmen… varför?

Voice-overn gör tyvärr det förbjudna: den dumförklarar mig. Varför skulle jag inte förstå poängen med filmen utan den? Det roliga går fram, även utan en röst som säger att jag aldrig kommer glömma första gången jag ser nya Renault Clio.

Det hela blir tyvärr lite som att dra ett skämt och sedan förklara den roliga poängen. Sorry, men jag har redan förstått.

För annars är det här riktigt bra.

Reklamfilmsfakta

Byrå: Publicis Conseil, Paris
Creative director: Olivier Altmann
Art director: Matthieu Vinciguerra
Copywriter: Olivier Dermaux
Produktion: WAM
Svensk adaption: TBWA


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE