Välkommen till PK-Sverige – landet där vi förbjuder GB-glassar, pepparkakor och underklädesreklam.
Det har gått så långt att det sätts upp klistermärken med varningstexter, rakt över brösten när Lindex gör reklam för underkläder. Lindex själva undrar naturligtvis hur de ska kunna exponera underkläderna om de inte får visa en tillstymmelse till bröst.
Klart att det går. Om man vill alltså.
Men en mer relevant fråga är ändå om hud automatiskt innebär sex, och en naken mage objektifiering av kvinnan? För mig är det här inte sex – det är en människokropp. Objektifieringen kring halvnakna underklädesmodeller sker bara när vi själva väljer att fokusera på bröst och kön.
• • • • •
En annan högst relevant fråga är naturligtvis också varför annan reklam – som förvisso inte visar så mycket hud – inte får skit. Se bara Harvey Nichols senaste julreklam, The dresses.
Så för alla er som vill rasa kommer här ett utmärkt tillfälle.
Är det någonstans som människor fördummas och förminskas till stereotyper så är det här. Fördummande reklam kan jag förlåta – om den är gjord med glimten i ögat. Glimtarna från ögonen här är däremot av laser, vilket inte är samma sak. Och är det här verkligen något att raljera över? Blir verkligen kvinnor upprörda när någon annan kommer i en likadan klänning? Fast vad vet jag egentligen?
Det här är stereotyper när de är som sämst. Det är inte kul. Det är inte trovärdigt. Och det är knappast så att särskilt många ens kan referera till sig själva.
• • • • •
Och vad gäller Lindex något slätstrukna julkampanj så lär väl denna typ av uppmärksamhet snarare lyfta försäljningen än sänka den.
Ska vi kalla protesten kontraproduktiv?