Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Sex, objekt och dumma stereotyper.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Välkommen till PK-Sverige – landet där vi förbjuder GB-glassar, pepparkakor och underklädesreklam.

Det har gått så långt att det sätts upp klistermärken med varningstexter, rakt över brösten när Lindex gör reklam för underkläder. Lindex själva undrar naturligtvis hur de ska kunna exponera underkläderna om de inte får visa en tillstymmelse till bröst.

Klart att det går. Om man vill alltså.

Men en mer relevant fråga är ändå om hud automatiskt innebär sex, och en naken mage objektifiering av kvinnan? För mig är det här inte sex – det är en människokropp. Objektifieringen kring halvnakna underklädesmodeller sker bara när vi själva väljer att fokusera på bröst och kön.

• • • • •

En annan högst relevant fråga är naturligtvis också varför annan reklam – som förvisso inte visar så mycket hud – inte får skit. Se bara Harvey Nichols senaste julreklam, The dresses.

Så för alla er som vill rasa kommer här ett utmärkt tillfälle.

Är det någonstans som människor fördummas och förminskas till stereotyper så är det här. Fördummande reklam kan jag förlåta – om den är gjord med glimten i ögat. Glimtarna från ögonen här är däremot av laser, vilket inte är samma sak. Och är det här verkligen något att raljera över? Blir verkligen kvinnor upprörda när någon annan kommer i en likadan klänning? Fast vad vet jag egentligen?

Det här är stereotyper när de är som sämst. Det är inte kul. Det är inte trovärdigt. Och det är knappast så att särskilt många ens kan referera till sig själva.

• • • • •

Och vad gäller Lindex något slätstrukna julkampanj så lär väl denna typ av uppmärksamhet snarare lyfta försäljningen än sänka den.

Ska vi kalla protesten kontraproduktiv?

  • http://www.facebook.com/lennart.pettersson.98 Lennart Pettersson

    Rätt! Hela vägen!

    • http://www.halderot.se/ Kim Halderot

      Tack för de orden. :)


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE