Vi kan säga så här, att konkurrenterna inte är helt nöjda med det här. Brittiska myndigheten Clearcast har därför bestämt sig för att stoppa reklamfilmen eftersom den alltså ska vara nedvärderande mot andra läsktillverkare.
Nedvärderande?!
Sodastream är naturligtvis mindre nöjda med beslutet, vilket jag förstår.
För det här är ganska kul. Det är en välproducerad reklamfilm med ett tydligt underliggande budskap. Ett budskap som – precis som sig bör inte handlar om produktens egenskaper – utan om värden bortom det synliga. Sluta köp läsk och gör den själv istället.
Det är miljövänligare.
Det är billigare.
Det blir nyttigare.
Inte för att det är första gången som Sodastream hamnar i blåsväder. Så sent som i somras körde företaget en samling tomflaskor till Coca Colas huvudkontor i Sverige, och i våras placerades en stor bur med tomglas mitt i Kungsan i centrala Stockholm. Nedskräpning. En bur full av läskburkar ger lika mycket dricka som en kolsyrepatron från Sodastream. De värden som dessa PR-kampanjer skapat i media låter knappast hamna på särskilt låga belopp.
Sodastream har naturligtvis överklagat beslutet om att inte få visa sin reklamfilm, men där verkar det vara stopp. Clearcast vägrar att dra tillbaka sitt beslut, eller ens överväga att återkalla det.
Vad gör man då?
Naturligtvis. Det enda som återstår – spela dum och slå tillbaka.
Därför har nu skaparen av filmen, Alex Bogusky och Rob Schuham, gjort ytterligare en film. Naturligtvis är den enklast tänkbara och länkar bara vidare tittaren till den gamla reklamfilmen – fast på Youtube.
Vill du läsa mer om reklamfilmen så har Resumé en bra artikel.
Jag tycker det här är kul och bra reklam, men jag vill jättegärna ha din åsikt också. Är det här bra reklam eller är den förnedrande och bör stoppas?