Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

8 saker en gynekolog kan lära dig om sociala medier.

Etiketter: | | | | | | | | |

Skrikande kvinna.

Du känner igen situationen. Någon har blivit utsatt/behandlad/tittad på/bedrövad av valfritt företag. Företaget råkar dessutom finnas på Facebook. Det som händer nu kan tyckas vara en mardröm för varenda marknadsförare, företagare och PR-konsult. Det skrivs ett publikt inlägg – och inom några timmar har det fått tusentals likes och kommentarer. En avgrundsdjup grop eller en näst intill gratis möjlighet att stärka varumärket?

När den amerikanska gynekologen, föreläsaren och författaren, Martina McGowan, tar upp åtta strategier för att bemöta en arg, sårad eller upprörd person i verkliga livet, gör hon omedvetet något mer. Hon delar nämligen med sig av åtta fantastiska tips för hur du behandlar klagomål och kritik på sociala medier, såsom Facebook och Twitter (men kanske framför allt det förstnämnda).

1. Bara lyssna.

När vi är upprörda vill vi oftast bara berätta för någon hur vi känner. Den personen är inte sällan den som bara befinner sig i närheten. Låt dem prata till punkt.

2. Analysera inte.

Bry dig inte om ifall du håller med eller inte. Dina tankar och idéer må vara omvända, men låt det vara för tillfället.

3. Säg förlåt.

Be om ursäkt, även om det inte är ditt fel just denna gång. Ett förlåt brukar få de flesta människor att lugna ner sig.

4. Relatera.

Visa empati. Tala om att du förstår, och att du förmodligen hade varit lika upprörd i samma situation. Få personen att känna att hen inte är ensam med sina känslor. Det här får ofta en lugnande inverkan på situationen.

5. Skydda dig själv.

Lita på dina instinkter. Om du känner dig hotad eller i fara, lämna bara platsen utan att säga något.

6. Gå vidare.

När personen har fått tid att prata igenom problemet, försök vända samtalet till att handla om något som istället gör hen trygg, glad och lycklig. Familjen, intressen och jobb brukar vara bra saker att ta upp.

7. Var det moraliska stödet.

Fråga vad du kan göra för att lösa situationen på bästa sätt. Erbjud din hjälp. Det får oftast hen att känna att det finns någon som bryr sig.

8. Uppmuntra.

Ge stöd och uppmuntra till att ta tag i saker och situationer, som faktiskt kan hjälpa till att lösa problemet.

 

Facebook är inte annorlunda än vanliga livet. Det handlar om relationer. Använd McGowans åtta tips och vänd kritiken till något positivt, något som istället stärker företaget, gör det mänskligt och något som faktiskt lyssnar in sina kunders tankar.

Har du andra idéer på hur företag bör bemöta kritik och klagomål i sociala medier? Jag vill jättegärna ha dina tankar. Skriv gärna i kommentarfältet nedan eller skicka ett mejl till kim@halderot.se.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE