Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Storytelling är varför.

Etiketter: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Parkbänk i New York.

Hur många gånger det senaste året har du hört eller läst ordet storytelling? Troligtvis ganska många – även om du just nu inte kan minnas vare sig när eller var ordet har dykt upp.

Men upp har det minst sagt dykt. Överallt faktiskt. Det är ordet som har blivit lite av reklambranschens egen Louis Vuitton-väska.

Men vad är storytelling, och varför ska du bry dig om det?

Vi människor älskar att bry oss. Vi älskar att lägga tid på annat än oss själva – oavsett om tiden går till en pojk- eller flickvän, äkta man, farmor, en känd fotbollsspelare eller den nya mobiltelefonen.

Vi gillar helt enkelt att bry oss; det ligger i vår mänskliga natur. Det är naturligt att älska en annan människa. Att känna empati. Att ge någon av sin egen värdefulla tid.

Relationer bygger på just det här. Att bry sig. Men en relation kan vi inte ha med en ny telefon, den nya sportbilen från Audi eller med fredagsmysets chipspåse. En relation kräver en konversation – ett meningsutbyte. Och din nya pryl kommer aldrig ge det tillbaka.

Relationer är därför till för levande varelser.

På samma sätt som vi inte kan bygga en relation med en tillverkad pryl, kan vi inte ha en hållbara relationer med företag. Vi behöver hitta människorna bakom företagets logotyp. Först då blir företaget intressant.

Det är lätt att sätta sig i en situation där företagets nya produkt, och alla dess fantastiska egenskaper, får dominera kommunikationen ut mot målgruppen. Men som jag redan har nämnt så byggs framgångsrika relationer med människorna bakom företagets väggar.

Så genom att för en liten stund släppa vad du har gjort – och istället fokusera på varför du har gjort det – kan du med nyckeln storytelling faktiskt öppna en dörr till din målgrupps hjärtan. En dörr som annars oftast är låst med dubbla lås inifrån.

Berätta om problemet du såg, och varför du valde att göra något åt det. Berätta din historia om lösningen på problemet. Problemet som fick dig att ligga sömnlös på nätterna. Här har du alla möjligheter att skapa en effektiv berättelse, som tar tag i läsaren, och som får er relation att byggas på ett emotionellt plan.

För som jag har skrivit i ett tidigare inlägg här på bloggen så bestämmer vi inte våra köp med hjärnan utifrån logiska och rationella argument – vi väljer nästan uteslutande med hjärtat utifrån vår personlighet och vår bild av oss själva.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE