Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Gör det enkelt.

Etiketter: | | | | | | |

I have made this longer than usual because I have not had time to make it shorter. — Blaise Pascal

Vi förföljs av komplicerade budskap överallt. Det spelar ingen roll om vi ska räkna ut skatteavdrag eller betygssnitt från gymnasiet. Och ska vi köpa en ny tv så är det megahertz, 720p, 1080i och DVB.

Till och med på McDonald’s blir valen fler och fler. Hamburgare, cheeseburgare, kyckling eller nuggets?Pommes, morötter eller fruktpåse? Och vi får dessutom välja två av det senare valet.

Budskapen är så många, så i dag tvingas vi fatta beslut oavsett vad vi gör. Trots detta gör vi våra val på helt annat än rationella grunder, vilket du kan läsa mer om mina tidigare inlägg om varumärken och varför du ska bygga ett varumärke som är baserat på annat än rationella argument.

Enkelheten ger dig framgång.

Våra hjärnor är helt enkelt så överbelamrade med nya och komplexa budskap, så när vi ställs inför en situation där vi tvingas lägga ner mycket tid för att förstå – ja, då väljer vi många gånger helt enkelt att hoppa över det.

Men att förenkla är inte detsamma som att fördumma. Förenklingens uppgift är att göra det komplicerade begripligt för fler.

Betyder det här att vi kan ta bort all väsentlig information? Naturligtvis inte. Men däremot kan vi skjuta mycket åt sidan.

The ability to simplify means to eliminate the unnecessary so that the necessary may speak. — Hans HofmannJa, budskapet måste naturligtvis vara relevant för målgruppen.
Ja, det måste också erbjuda något som kunden vill ha.
Ja, det måste fortfarande presenteras attraktivt.
Och ja, det måste engagera emotionellt.

Men viktigast av allt är ändå enkelheten. Utan enkelhet går din potentiella kund helt enkelt vidare.

Pablo Picasso sammanfattade det så här: ”Det tog mig fyra år att lära mig måla som Rafael, men en livstid för att måla som ett barn.”

Sätt budskapet före kanalen.

Reklambyrån M&C Saatchi beskriver sin filosofi och sitt arbetssätt genom att alltid ta enkelhetens väg.

M&C Saatchi is founded on the principle of Brutal Simplicity.

It’s easier to complicate than to simplify.

Simple messages enter the brain quicker and stay there longer.

Så nästa gång du behöver en ny webb, annons eller broschyr, sök inte upp någon som gör webb, annonser eller broschyrer. Det du verkligen behöver är troligtvis någon som kan sammanfatta ett komplicerat budskap i en enkel mening.

 


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE