Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Giro d’Italia: They join the heroes and become gods.

Det finns stunder då det sprider sig en glädje i kroppen på mig. Dels när jag får chansen att titta på cykling. Dels när det dyker upp riktigt, riktigt välproducerade reklamfilmer. När sedan dessa två blir ett, och det dyker upp välproducerade cykelfilmer – då infinner sig nästan en sällan skådad eufori.

Nu är en sådan gång.

Och nu är det den officiella promon för nästa års upplaga av Giro d’Italia som har dykt upp.

Det här är helt enkelt riktigt bra, även om jag personligen gärna hade klippt någonstans runt 1:15 (när voice overn tystnar), och helt enkelt hoppat över bilderna på årets upplaga av loppet. Jag hade låtit filmen enbart spela vidare på myten kring tävlingens hjärta och cyklisternas hjältelika status.

Istället förvandlas detta tyvärr till lite av en traditionell reklamfilm. En film där produkten bara måste ligga i fokus och där mycket av budskapet tyvärr också suddas ut och blir mellanmjölk. Det känns nästan som att någon ur gruppen köpare ville vara med och peta lite för mycket i produktionen.

Men det bryr jag mig inte om just nu, för mig blir den första delen så pass bra, att det är den jag vill leva vidare på.

Copyn.

There is a story where bravery challenges the laws of nature. Where men feed on effort and pride. The call of the summit is strong. The sharp, cold wind – even when it’s upwind – thrust you to go on.

Ice, snow, rain and sun don’t scratch the hero’s armour. The respect of the opponent becomes the major reason not to give up. But tears and pain are dried up by the hand of the public. The past is not forgotten, but is the soul of a myth that has been passed on for over a hundred years.

This is our story. Where men take off to the finish line that will make them immortal. They join the heroes and become gods.

But only the strongest will wear the pink. This is Giro d’Italia, the toughest race in the world’s most beautiful place.

 

Vad tycker du om promon för Giro d’Italia? Hade du också velat bryta tidigare, eller är det en nödvändig del av filmen? Använd gärna kommentarfältet och fortsätt diskussionen med mig.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE