Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Historien om Converse All Star.

Converse All star.

Foto: Lili Vanili

Har du någon gång ägt ett par Converse All Star, eller Chuck Taylor All Star som de egentligen heter? Chansen är ganska stor. Skon som slog igenom på 1920-talet har under åren haft många storhetstider – inte minst nu. Det är svårt att ens gå ut på gatan i vilken medelstor, svensk stad som helst utan att se någon med de klassiska skorna på fötterna.

Men har du lagt märke till placeringen av märket på skorna? Det sitter på insidan av hälen. Hur är det ens möjligt att placera skons märke – en så fantastisk reklamplats – på en så usel plats som insidan? Den enda sida på en sko som inte syns tydligt.

Hur använder dina kunder dina produkter?

Ett av de största misstagen som många gånger görs bland tillverkare av produkter, är att inte ens lägga den minsta lilla tid på att ta reda på hur en produkt faktiskt ser ut när användarna har på sig/jobbar med/visar upp sin kära ägodel.

För en sko som används är naturligtvis den bästa reklam som tillverkaren kan få.

Hen har köpt den. Och hen använder den. Det är bokstavligt talat en vandrande reklampelare.

Skillnaden mellan en sko, en borrmaskin, en bil eller en hamburgare är inte så stor här. Dina kunders användning ger dig helt enkelt den bästa reklam du kan få. För som vi vet, litar vi mer på vad människor i vår närhet säger, än vad köpt reklam trycker ut.

Hur gör du egentligen för att synas på bästa sätt?
Har du tagit reda på hur dina kunder använder sig av din produkt?
Är ditt varumärke synligt?
Har du pratat med dina användare?
Har du sett hur de använder din produkt?
Och framför allt, stämmer det verkliga användningsområdet med den bild du själv hade av produkten?

Tillbaka till Converse igen.

Så, vad har då detta med Converses märkliga placering av logotypen att göra – förutom att den verkar fullständigt galen?

Självklart ser placeringen vansinnig ut. Ända tills Converse själva upptäckte hur deras kunder betedde sig. För vad händer när deras kunder oftast sitter så här?

Parkbänk i New York.

Foto: Yellow sky photography

 

Gillar du inlägget? Diskutera vidare i kommentarfältet. Sprid det dessutom gärna vidare på Twitter och Facebook, eller länka till det från din blogg, så att fler förstår vikten av att förstå sina kunder på riktigt.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE