Det är höst. Åtminstone nästan. Temperaturen har sjunkit drastiskt. Så illa att det i morse låg en decimeter snö i de norraste delarna av Sverige.
Men något annat händer också. Skolan startar. Och med den tusentals barn som tvingas utstå förnedring och våld, såväl fysiskt som psykiskt.
Men vem bryr sig?
Därför lanserar Friends inför skolstarten upp sin reklamkampanj Vems sida väljer du?. Tillsammans med Lowe Brindfors har kampanjen skapats. En kampanj som får de stora medierna att vägra ta in den senaste annonsen. Faktum är att den anses så grov att den nu har stoppats, och att den nu endast kan ses på friends.se.
”För grovt.”
”Våra kunder kommer ta illa upp.”
”Det uppfattas stötande.”
Ursäkta, men är det inte lite det som är poängen?
Arbetsgrupp
Lowe Brindfors:
Peter Preisler – Projektledare
Markus Björk – Digital Producent
Josephine Wallin – AD
Kalle dos Santos – AD
Henning Wijkmark – Copywriter
Produktionsbolag: Stopp
Hjälp till du också.
Du kan dock hjälpa Friends att hjälpa. SMS:a SUDDA till 72 980 så får du städa bort ett ord från väggen. Samtidigt ger du bort två cheeseburgare till Friends. Allt för att de ska kunna fortsätta jobba med att utrota mobbning i våra svenska skolor.
Vad tycker du om kampanjen? Är den för grov? Skulle du våga publicera den? Fortsätt gärna diskussionen i kommentarfältet efter att du har skänkt en slant samt delat och spridit denna kampanj.