Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Boktips: Den mentala orgasmen.

Den mentala orgasmen — Per Robert Öhlin

Vad har osynliga gorillor med industrialismen att göra? Och varför är brainstorming en dålig metod för att hitta kreativa lösningar? I ännu en av Per Robert Öhlins fantastiska böcker tar han ett rejält avstamp i kreativitetens kärna och hur du når ända in.

Kreatörens egen julkalender.

Det här är en bok som jag har haft extremt svårt att lägga ifrån mig. Och det är just det som gör boken så komplicerad. Det är nämligen inte en bok som bör sträckläsas. Snarare mår jag bra av att få låta varje kapitel sjunka in ordentligt i mitt trötta (men excentriska) omedvetna, att låta det få slå rot och växa i fred, utan att jag ska lära mig allt på en gång. Det blir som en julkalender där varje avsnitt är kortare än vad jag önskar, men som i slutändan bildar en helhet.

Och det som slår mig gång på gång, är hur jag sitter och ler för mig själv. Inte för att boken är särskilt humoristisk, utan för att någon äntligen sätter ord på varför jag ibland lyckas känna mig som jag gör. Jag får liksom en logisk förklaring till varför jag tänker som jag gör.

En originell lösning som inte löser problemet är inte kreativ, den är bara dålig.

Tack vare bokens upplägg med korta och välskrivna kapitel, är detta en bok som passar alldeles utmärkt att ha med sig vid sängen och läsa varje kväll. För det är sannerligen en bok som jag gärna plockar upp gång efter gång. Den känns som en riktigt bra svampskog. Varje gång jag är där hittar jag ytterligare något nytt, som på något sätt känns hemligt, men som ändå är tillgängligt för alla.

Lär dig förstå mekanismerna bakom kreativitet.

Hur känner vi igen en kreativ idé, och när kommer den till mig egentligen? Vad som händer i kroppen när vi når ett kreativt stadium, och hur du själv kan ta genvägen dit; det är några av frågorna som Per besvarar i boken.

Det som slår mig först är hur kreativiteten under hela industrialismen har förpassats till att vara en synd, något som inte hör hemma i vår rationella värld. Istället har vår tidsperiod gjort oss människor mekaniska. Vi ser inte känslor, relationer och individer. Vi har gjort logiska resonemang, siffror och grafer till vår tids gudar. Men aldrig förr har det varit så tydligt att det är den kreativa reklamen – den som bygger relationer – som är den som är framgångsrik.

Men nu förutspår Per Robert att vi äntligen är på väg ut ur industrialismens tidsålder. Vi är inte så rationella som vi vill tro. Faktum är att knappt några beslut fattas på rationella grunder. Istället bestämmer vi oss utifrån vad som känns bäst, utifrån drömmar om vilka vi vill vara och hur vi vill uppfatta vår omgivning.

Därför är den här boken så viktig för dig, oavsett om du jobbar med reklam, är lärare eller bygger ICA-butiker. Det är genom kreativiteten som du och jag har möjlighet att påverka människor.

Här köper du boken.

Den här boken är nästan ett måste att läsa om du vill kliva utanför den mentala mur som du själv har byggt upp kring dig. Boken är fylld av närmast extatiska aha-upplevelser som gör att jag direkt vill sluta tänka.

Boken hittar du för ett par hundralappar hos bland annat Adlibris eller hos Bokus.

 


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE