Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Så här gör Klout dig effektivare.

 

Klout websajt.

Det här inlägget är en fortsättning på den inledande bloggartikeln om Klout och värdet av sociala medier.

Först ska jag ta och rätta mig själv från det förra inlägget. Sedan Klout för några dagar sedan lanserade sin nya algoritm för att beräkna alla värden, har Justin Bieber nu drastiskt halkat ner från tronen. Maxpoängen på 100 är nu nere i ”blygsamma” 92, vilket gör att han har passerats av Barack Obama.

Tillbaka till skolbänken.

Om Facebook, Twitter och Instagram är dina skolämnen, så är Klout din mentor.

När din uppgift är att agera i olika sociala medier för att sprida ditt varumärke, är Klout din lärare och mentor som bedömer hur väl du sköter dig i skolan, som ger feedback på vad du gör bra, och vad du faktiskt kan göra för att nå upp ytterligare ett betygssteg. Genom att studera hur Klout faktiskt värderar de olika momenten, har du möjlighet att – inte bara öka din egen Klout score – utan framför allt börja skapa innehåll som ger respons och blir attraktivt för dina följare.

De olika kanalerna.

De olika värden som beräknas utifrån varje enskild kanal sker bland annat utifrån följande kriterier:

Facebook.

  • Nämningar indikerar att någon vill komma i direktkontakt med dig.
  • Att någon gillar det du postar visar på reaktion på det du gör på Facebook.
  • Reaktioner syns dock ännu mer utifrån de kommentarer du får på dina poster.
  • Numera går det även att prenumerera på flöden. En prenumeration är ett mer långsiktigt engagemang.
  • Även dina vänners och fans inlägg på din sida ger boost till din Klout score.
  • Sist men minst kommer antalet vänner. Detta är minst viktigt. Hellre få engagerade vänner än många tysta.

Twitter.

  • Retweets visar kort och gott att du har skapat ett innehåll som anses värt att sprida.
  • Mentions är när ditt namn nämns, och indikerar på en önskan om att komma i kontakt med dig.
  • Hamnar du på olika listor så har du normalt visat ett visst mått av inflytande inom något område.
  • Replies är svar på dina tidigare inlägg, och även dessa värderas då du har skapat innehåll som värderas högt.
  • Sist och minst i Twittervärlden är antalet followers. Precis som i Facebook-fallet är det bättre med en liten och engagerad publik.

Klout.

  • Även Klout inbegriper sig själva i detta. Detta sker främst genom +K, som är ett sätt för andra användare att ge dig en rekommendation och ange dig som inflytelserik inom något område.

Övriga nätverk.

Klout jobbar mot betydligt fler nätverk än dessa och mäter därför kontinuerligt av hur stort engagemang din publik visar. Grunderna för en lyckad satsning kan många gånger synas tydligt i just denna poäng.

Vill du veta hur du kan öka kvaliteten på din satsning på sociala medier, kontakta mig på kim@halderot.se, 0705-40 96 91 eller till:

Kim Halderot, copywriter
Brahegatan 6
553 34 Jönköping


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE