Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

MVG i sociala medier.

Klout websajt.


Kommenterar dina vänner och kunder allt du gör på Facebook? Sprider dina followers vidare ditt material på Twitter? Får du några likes på dina bilder på Instagram? Eller förpassas allt bara ut i ett kosmos av tomhet, där du verkar vara den enda som överhuvudtaget reagerar på att dina uppdateringar?

Klout är lösningen.

Nu finns ett sätt att faktiskt mäta hur effektiv du är. Lösningen stavas Klout och är en gratistjänst för att uppskatta ditt inflytande på andra. Förutom att mäta hur många som bara reagerar, svarar och kommenterar, så tar det även hänsyn till hur pass stor spridning dina uppdateringar får. Ju fler followers de som sprider dina saker har, desto högre inflytande har du. Så långt är det enkelt.

90 procent litar på nära och käras rekommendationer. Bara 33% litar på reklam.

Klout har på kort tid blivit det naturliga sättet att mäta hur pass stort genomslag du får. Detta är inte minst viktigt för oss som jobbar inom reklam- och kommunikationsbranschen, oavsett om vi är strateger, copywriters, reklambyrå eller om vi frilansar. Det är viktigt att visa att det vi gör faktiskt ger spridning och att det inte bara blir glömt och gömt i en byrålåda i våra egna och kundernas skrivbord.

Så fungerar det.

Själva tjänsten fungerar som så, att du ger Klout tillgång till de olika sociala tjänster du använder. Exempel på dessa kan vara Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och Flickr. Därefter tar Klout över, scannar av den respons du har fått på dina poster de senaste 90 dagarna.

När detta väl är gjort får du resultatet presenterat för dig i form av graf och en siffra mellan 1 och 100. Ju högre värde, desto mer inflytande kan man säga att du har.

Kunde du inte hålla dig, utan har redan klickat dig in på Klout och fått en siffra framför dig, så behöver du inte bli helt förskräckt. Att skalan går mellan 1 och 100 betyder inte på något sätt att medelvärdet ligger på 50. Snarare ligger det på runt 20. Och det verkligt intressanta är att alla (utan några problem egentligen) kan nå en Klout score på 35–40. Det handlar mest bara om att vara aktiv på de olika forum som finns.

Dessutom kan det sägas att det är betydligt lättare att öka sin score från 30 till 40 än att gå från 70 till 80. Att nå upp till 100 finns det dessutom bara en enda person som gör i dag. Det är inte Barack Obama. Det är inte Lady Gaga. Det är inte heller Ashton Kutcher, utan Justin Bieber. Att han får denna höga ranking beror helt enkelt på att samtliga tweets han gör genererar extremt många svar och retweets från personer, som i sin tur har många följare.

Så bli inte orolig om din score inte ligger på de höga siffrorna redan från dag ett.

Fortsättning.

Inom de närmaste dagarna kommer jag fylla på med fler artiklar kring Klout, hur du utnyttjar det och vad du kan göra för att öka på din Klout score.

 

Har du använt Klout? Vad är dina intryck? Är det ens nödvändigt att mäta detta? Använd gärna kommentarfältet för att fortsätta diskutera.

Vill du hitta mig på Klout så finns jag här, som Kim Halderot. Hur inflytelserik är du egentligen på olika sociala medier? Registrera dig och testa – det är gratis.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE