Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

5 värsta misstagen i jobbansökningar.

Penna och pennvässare.

Det råder ingen tvekan om att det vi skickar in till våra (förhoppningsvis) nya arbetsgivare har en stor betydelse för om vi får jobbet eller inte. Endast kreativiteten sätter gränser för hur vi kan uttrycka oss, och ofta är det bara att låta pennan flöda. Men det finns några fallgropar. Fallgropar som har en nästan otäck tendens att sätta krokben för den stora drömmen. Men de är lätta att undvika om du bara läser om de fem värsta misstagen.

1. Fylla brevet med klyschor.

Du känner igen dem. Jag talar naturligtvis om klyschorna som är så dåliga att de får tiden att gå baklänges. Och de är så välanvända att många rekryterare i dag sorterar bort personer som fyller sina brev med tomma fraser.

Var istället tydlig med vad du kan, och framför allt vad du har lärt dig av tidigare erfarenheter. Byt ut frågan vad? mot varför? i din nya jobbansökan.

”Jag gillar att ha många bollar i luften…”
Varför gillar du att göra flera saker samtidigt? Därefter är det tid att förklara vad det är du är bra på. För inte är det väl slösurfa, dricka kaffe och spela mobilspel på en och samma gång som ger dig hög simultanförmåga?

”Jag är driftig…”
Du är alldeles säkert driftig, men att använda detta uttryck får många rekryterare att rata dig. Vad har du gjort tidigare som gör att du anser dig vara driftig. Var inte rädd för att faktiskt beskriva varför du ser dig själv som initiativtagande.

”Jag är en lagspelare…”
Ja, vem är inte det? Vi kan nog räkna in alla jobbansökningar, där författaren har skrivit att denne är en enstöring och inte är samarbetsvillig, på ena handens fingrar.

2. Fel skrivvnignar.

Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg: korrläs ditt brev noga. Via länken i förra meningen hittar du sju enkla punkter som tar dig till en mer korrekt och därmed också läsvärd text. Så se upp med felstavningar men även onödiga särskrivningar, som försämrar helhetsintrycket av ditt brev. Jag har tidigare skrivit ett inlägg som hjälper dig i kampen mot särskrivningar.

Låt gärna någon annan läsa igenom ditt brev innan du skickar iväg det. Det minskar risken att

3. Skriva för långt.

Du har bestämt dig för att skicka in brevet. Naturligtvis vill du berätta allt, och du vill ge dig själv så bra förutsättningar som möjligt för att få tjänsten. Det är lätt att dra på här. Och risken är att det finns ett par hundra till som vill ha samma jobb som du.

Genom att skriva kort (max en A4 och gärna ännu kortare) ökar du, enligt de flesta rekryterare, dina chanser att bli läst i högen av tunga papper. Och här kommer copywriterns specialitet in; hitta kärnan i det stora budskapet, förstå vad mottagaren är ute efter och sedan formulera det säljande brevet.

4. Glömma kontaktuppgifter.

Här kommer dödsmisstaget. Åtminstone om du heter Anders Johansson, Anna Larsson eller något annat som du inte är helt ensam om i Sverige. Men tro det eller ej, men det är inte helt ovanligt att detta glöms bort. Konsekvenserna av detta behöver jag väl knappt nämna.

5. Samma brev till alla.

Det kan kännas skönt att lägga ner ett par timmar på att skriva en ansökan, som sedan kan skickas till flera arbetsgivare. Men nej, dessa generella brev blir genomskinliga. Det kommer bli så genomsnittligt och utan någon personlig inlevelse, att företaget förstår att detta brev även har gått till tio andra konkurrenter (och tja, även företag som inte ens är i samma bransch).

Lägg istället ner en timme på att läsa på lite om företaget (det brukar gå alldeles utmärkt att göra detta på deras hemsida) och formulera ett unikt brev till varje arbetsplats. Det har du tillbaka i slutändan.

 

 

Med allt detta sagt, är det klart att sätten att skriva jobbansökningar på endast begränsas av vår fantasi. Våga vara unik och utmärka dig. Och för allt i världen – håll dig till sanningen.

Har du några andra tips på vad alla jobbsökande bör (och inte bör) göra i sina brev. Eller har du några andra härliga skräckexempel? Dela gärna med dig i kommentarfältet.

  • Jane Carlsson

    Jag som läser flertalet CV varje dag kan verkligen betona vikten av punkt 5. Att visa att du läst genom ansökan ordentligt och anpassat den efter vad företaget efterfrågar är avgörande.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=670865132 Kim Halderot

      Trevligt med lite experttips från jobbsökarbranschen. Har du fler dos and don’ts så får du jättegärna dela med dig.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE