Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

7 punkter som rättar dina texter.

Korrekturläsning

 

Nu har du skrivit klart din text. Du känner att den är redo att lämnas in. Men nej, inte än.

Nu kommer något som är minst lika viktigt som själva skrivandet; du ska kontrollera att texten är korrekt. Det är dags att korrekturläsa.

Att göra korrektur ställer först och främst höga krav på stor, språklig kunskap. Det är oerhört lätt att det trillar in stavfel, interpunktionsfel, förändrad tonalitet och tempusbyten. Men det kan även vara felaktigt infogade avstavningar, syftningsfel och en hel massa annat som tyvärr försämrar läsupplevelsen och riskerar att ge texten ett intryck av att inte vara seriös.

För att du ska kunna ta några steg på vägen mot bättre korrekturläsning, har jag sammanställt några punkter att gå igenom. Dessa ökar chansen att det blir rätt och riktigt i slutändan.

1. Lägg ifrån dig texten.

Vad är nu detta? Ska jag börja med att lägga ifrån mig texten?

Svaret är ja, åtminstone om det är du själv som har skrivit den. Genom att låta texten vila en kvart, en timme, två timmar eller en dag, ger du dig själv lite perspektiv till den. Det är därför lättare för dig, när du väl sätter igång att läsa den igen, att se uppenbara fel och misstag, som du annars lätt hade missat på grund av att du var så inne i dina egna formuleringar.

2. Skriv ut.

Att korrläsa på en skärm är betydligt svårare än att ha allt på papper. Så skriv ut din text, greppa en penna och sätt dig någon annanstans. Eller vrid åtminstone stolen åt ett annat håll. Det hjälper dig att hålla fokus.

3. Läs hela raderna.

När du normalt läser en bok eller tidning, låter du oftast ögonen skumma över raderna. Det är inte varje tecken i sig som skapar flytet, utan du läser av hela ordbilden. När du korrläser en text är det oerhört viktigt att du upptäcker alla småfel som nästan alltid finns. Det här tar längre tid, men är nödvändigt att göra.

4. Läs högt.

Genom att läsa texten högt för dig själv, hittar du lättare konstiga formuleringar, stavfel och missade punkt- och kommatecken.

5. Gör tydliga markeringar.

När du sitter där i din fåtölj och läser igenom det du tidigare har skrivit, använd pennan du tog med dig från punkt två. Markera alla fel där de dyker upp mitt i texten, men gör en markering även i marginalen, för att du lätt ska kunna hitta dem senare när det är dags att göra alla korrigeringar.

6. Låt någon annan läsa också.

Har du möjlighet så låt någon annan läsa din text innan den skickas iväg. Det är lätt att bli hemmablind.

7. Kontrollera igen.

När du nu är klar med korrekturläsningen, och texten är redo att matas in i något layoutprogram, då är väl allt klart? Nja, inte riktigt. Ännu återstår att kontrollera saker avstavningar och rubriksättningar, som lätt uppstår när texten i övrigt känns klar.

 

Och nu då?

Vill du ha hjälp av en professionell copywriter för att din text ska vara korrekt, och för att ditt budskap ska gå fram till din målgrupp? Kontakta mig på kim@halderot.se eller 0705-49 96 91 så berättar jag mer om hur jag kan hjälpa dig.

  • Viktor

    Bra skrivit. Ett annat tips när man läser är att använda en linjal eller penna för att lättare kunna följa texten.

    • http://www.halderot.se/ Kim Halderot

      Absolut. Det viktiga är att allt blir läst. Vilken metod som passar bäst får dock nog var och en avgöra. Men jag håller absolut med om linjalen som verktyg.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE