Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Entreprenörens gyllene regel.

Huvudvärk

Nu kommer en hemsk men universell sanning. Håll i dig. Du är inte den du säger att du är.

Och det är inte något unikt för dig ens. Jag hade lika gärna kunnat placera i mig själv i den meningen. För är jag av naturen en hemsk och elak person, som inte drar mig det minsta för att trycka till och förolämpa mina medmänniskor, då spelar det ingen roll om jag så presenterar mig som en ängel och den ödmjukaste killen på jorden. Högst troligt kan jag dock kan lura någon enstaka människa jag möter. I alla fall i några minuter. Men sanningen brukar ha en tendens att ganska snabbt komma ikapp.

Så vem är då jag?

Jag är ingen annan än den som människor runt omkring mig uppfattar mig som.

Hängde du med? Jag tar det igen.

Jag är ingen annan än den som människor runt omkring mig uppfattar mig som.

Fortsätter jag ändå att beskriva mig i guldglans och med en gloria över mitt huvud, kommer jag ganska snart att bli betraktad som icke trovärdig. Och detta kommer ske med all rätta. När min självinsikt är så låg, att jag inte ens själv vet vem jag är och var jag står, så blir jag inte att lita på. Det mest konstiga är att nästan alla människor jag möter håller med mig om det här.

Varumärket som skär sig.

Men ändå är det just det här jag dagligen ser bland företag. Företag som säger sig vara en sak, som säger sig stå för något – men när allt kommer omkring och kunder och andra intressenter ska beskriva organisationen så är det något helt annat som framträder.

Jag brukar kallar det här varumärkesdissonans. Att utge sig för att vara något man inte är.

Begreppet dissonans kommer från ljudläran och beskriver hur två eller flera toner existerar utan harmoni med varandra. Att lyssna på tonerna blir mest en obehaglig upplevelse för öronen, och det uppfattas som irriterande. Svenska Akademien beskriver till exempel dissonans så här i sin ordbok.

”Förhållandet att två eller flera toner, då de ljuder samtidigt, ej smälter ihop till en tillfredsställande enhet.”

Varumärkesdissonans blir således förhållandet när den egna profilen säger en sak, och dess målgrupp säger något helt annat. Det finns ingen harmoni och samklang mellan de båda beskrivningarna. Och det är här som det blir svårt att bli framgångsrik. För när företaget säger en sak, som sedan inte alls visar sig vara i närheten av hur de egentligen uppfattas, då sjunker trovärdigheten drastiskt. Och ett icke trovärdigt företag har ofta svårt att lyckas.

Motsatsen till dissonans är konsonans, vilket uppstår när två eller fler toner harmoniserar med varandra, och det uppstår en behaglig ljudbild. Därför är det just varumärkeskonsonans som bör vara målet för alla varumärken – oavsett storlek.

Hur skapas varumärkeskonsonans?

Ditt varumärke, eller ditt brand som jag föredrar att kalla det, är precis som jag har gått igenom i ett tidigare inlägg,  inte detsamma som vare sig din logotyp eller din produkt. Och det är inte ens du som äger varumärket, utan ditt brand är helt och hållet de förväntningar som människor runt omkring dig har på dina produkter eller tjänster.

Så precis som vi som människor måste anpassa våra självbeskrivningar till den verklighet (andra människors uppfattningar alltså) som råder för att bygga trovärdighet och därmed också ett inflytande, är det viktigt att du som förfogar över ett eget varumärke agerar på samma sak.

Det handlar om omvärldsbevakning. Vad säger andra egentligen om ditt företag? Hur går snacket bland dina kunder? Vilka är dina styrkor och vilka är dina svagheter? Det är saker som dessa som du måste förhålla dig till. För i slutändan handlar det om att inte lova mer än du kan hålla.

Läs mer.

1. Vad är ett varumärke?
2. Sex anledningar till att du ska bygga ditt varumärke.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE