Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

6 saker att tänka på till nästa annons.

Tomma reklamskyltar

Hur skapar du egentligen den där slagkraftiga annonsen? Du vet den där som tilltalar dina kunder och får dem att stanna till så fort de ser den, trots att de bara 15 sekunder tidigare sprang i full kareta mot busshållplatsen. Den där annonsen som är så bra att de genast tar kort på den och skickar den till sin närmaste vän. Den där som helt enkelt sprids från person till person och smartphone till smartphone i ett rasande tempo.

Att skapa reklam som syns är egentligen inte särskilt svårt. Skapa uppmärksamhet kan alla göra. Men att göra det med finess utan att gå det där extra steget för långt är inte alltid helt enkelt, men det finns några små steg att följa – kalla det checklista om du vill – för att åtminstone ta några steg i rätt riktning. Skriv ut och bocka av nästa gång du gör en annons, och upplev hur dina annonser genast blir mer tilltalande och framför allt mer säljande.

1. Personlighet, tack.

Var personlig i din ton. Använd du-formen. Det var längesen vi i Sverige genomförde reformen där vi bytte Ni och Er mot du. Och läsaren är alltid en(!) person, så testa att vara rak i ditt tilltal. Precis som om du själv stod öga mot öga med din nya kund.

2. Hitta målgruppen och anpassa dig.

Vem är din målgrupp? Nu menar jag inte nödvändigtvis så exakt som ensamstående rökande tvåbarnsmammor i södra Stockholm.  Såvida du inte driver en butik i Haninge centrum där du säljer billig tobak och skickar med en barnvakt för en kväll. Då är det en jättebra målgruppsanalys. I övrigt räcker det med att du vet ungefär vem din målgrupp är.

När du har gjort denna läxa är det dags att skriva på ett sätt som de själva begriper. Är ord som aina, para och shunne något som dina kunder förstår eller talar du till personer som avgudar Björn Ranelids språkbruk?

3. Skriv enkelt.

Jag gillar inte när personer jag pratar med talar i facktermer, som jag inte har en aning om vad de betyder. Så det gör förmodligen inte dina kunder heller. Ta ner din branschs eget språk och översätt det till riktig svenska. Ja, det är fullt möjligt att er portabla avträdesklosett är unik, men skriv hellre att det är ett bärbart torrdass, så kommer fler att begripa.

4. Prata nytta.

När vi köper en vara är det oftast irrelevant att veta exakt hur många gigahertz, megapixlar och millimetrar det mäter. Vad som däremot är intressant (för åtminstone mig) är att veta hur din produkt gör mitt liv lite enklare, roligare, bekvämare samt hur jag blir som person när jag använder din fantastiska vara.

Våga sälja in förväntningar och inte enbart fakta.

5. Gör som dina konkurrenter – fast tvärtom.

Visst är det lätt att fastna i samma tänk som vi alltid har gjort tidigare. Dessutom är det oerhört enkelt och bekvämt. Vi behöver ju inte ta några risker (se mitt tidigare inlägg om varför du ska bygga ditt varumärke). Vi vet dessutom vad vi får, det går snabbt att lösa och det är skönt att veta att ingen tar illa upp.

Men varför har du egentligen tänkt göra reklam? Är det förändring du vill åt? I så fall måste du själv vara beredd att förändra dig.

Hur har du skrivit annonser och reklamsidor tidigare? Har du följt branschstandard och gjort precis som dina konkurrenter? Då är det dags för förändring ännu en gång. Sanningen är att om du vill öka din försäljning och ta kunder från dina konkurrenter, då måste du också våga sticka ut.

6. Stå för något.

Våga ge ett löfte och våga stå för något. Vi människor dras till personer som är reaktiva, oavsett om de är galningar eller genier. De enda som vi glömmer bort är tyvärr de som är personligheternas svar på mellanmjölken, de som simmar runt i det ljumma vattnet och inte vill stöta sig med någon.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE