Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

6 anledningar till att du ska bygga ditt varumärke.

Coca Cola

Jag har i ett tidigare inlägg gått igenom vad ett varumärke (eller ännu hellre brand) är och vad som kännetecknar starka varumärken. Nu är det dags att förklara varför du ska bygga ditt eget brand.

Och det bästa är att det inte spelar någon roll om du är företagare eller privatperson – det här är något som du har nytta av oavsett om du vill locka nya kunder eller om du bara vill få det nya jobbet du söker.

1. Gör dig själv riskfri.

Varför vill vi svenskar så gärna ha svenskt kaffe på hotellet, trots att vi är på semester på Mallorca?

Att fatta beslut är ofta något läskigt. Det beror mycket på att vi är rädda om det vi redan har, och att vi är mer benägna att skydda det än vi är beredda att satsa på något vi istället faktiskt skulle kunna få.

Tänk dig själv något så enkelt som att du står i din butik och ska köpa ketchup. Framför dig har du en flaska från Heinz och en flaska med Husets Ketchup. Om priset är detsamma är sannolikheten stor att du väljer den från Heinz. Men om det skiljer ett par kronor i pris då? Sannolikheten är fortfarande stor att du väljer Heinz.

Vi människor fungerar så att vi jobbar för att minska riskerna. Och här spelar varumärken en väldigt stor roll. De underlättar för oss konsumenter att fatta beslut. Det handlar om trovärdighet. För det är när dina potentiella kunder inte känner till dig alls som du innebär den största risken. Genom att profilera dig själv och stärka ditt varumärke, minimerar du också risken för att de ska känna att de har gjort ett felbeslut.

2. Bli förstahandsvalet.

Genom att bygga och stärka ditt varumärke, ökar du kraftigt chanserna att bli nämnd när företag inom ditt område efterfrågas. Inom marknadsföringen talas det ofta om top-of-mind, vilket kan sägas vara en rangordning av vilka varumärken som är mest kända, men även hur pass välkända de är inom en given bransch. Ju högre upp du befinner dig här, desto större är sannolikheten att det är just du och inte dina konkurrenter som lyckas ta nästa kund.

Det intressanta här är att detta även gäller dig som inte är företagare. Genom att du syns och är tydligt igenkänd, kommer du nästa gång du är på väg att byta jobb ha mycket gratis av att helt enkelt vara det första namnet som din nya arbetsgivare har framför sig när de kollar av marknaden. Du blir helt enkelt förstavalet vid en nyanställning.

3. Du får gratis exponering.

Tilltron till reklam är i dag generellt väldigt låg. Istället väljer vi att lita på vad våra vänner och experter säger och rekommenderar. Genom att vara igenkänd och synlig, blir du ditt områdes stora referensperson. När branschtidningen, din lokala radiokanal eller morgonsoffan i tv tar upp ett ämne som faller inom ramen för vad du kan, kommer du som expert och top-of-mind att vara den förste att bli tillfrågad. Här finns därför mycket goda chanser till att få synas helt gratis. Och allt du behöver göra när du väl är där, är att vara precis så hängiven ditt intresse som du bara kan vara.

Advertising is what you pay for. Publicity is what you pray for.

Kom ihåg att det är i dessa lägen som din trovärdighet byggs. När du köper annonsutrymme, vet alla redan om att du har betalat för det, vilket i sig sänker trovärdigheten omgående. I situationer som de här, är du istället anlitad som expert. Dina ord väger oerhört tungt, och detta bidrar ytterligare till att stärka din aktier som det givna valet.

Dina konkurrenter skulle många gånger helt enkelt vara beredda att döda (inte bokstavligt alltså) för att få chansen att synas gratis i många dessa medier. Med ett starkt varumärke och som din branschs stora ansikte utåt är platsen din – innan dina konkurrenter ens vet om att ämnet ska diskuteras.

4. Dina kunder (och fans) sköter marknadsföringen.

Håll i dig nu. Med ett starkt varumärke och lojala kunder, kommer den bästa marknadsföringen gratis. Vi kan istället kalla dem för fans, för det är i praktiken vad de är. De är supportrar till ditt brand. De hade lika gärna kunnat vara det till vilken artist eller idrottsstjärna som helst – men de har valt dig.

Dessa fans är ofta så fanatiska, att de själva lever sitt liv genom dig. De startar internetforum där du diskuteras. De startar webbsidor och tidningar till din ära. Och när frågor dyker upp, eller någon vill kritisera, då är de redo att besvara och framför allt försvara.

Låter det här för bra för att vara sant? Kolla med Harley Davidson, Audi och Coca Cola om det är möjligt. Eller varför inte Apple? Det finns exempelvis mängder med svenska sidor som bara fokuserar den amerikanska dator- och telefontillverkaren. Aapl.se är ett fantastiskt exempel på en webbsida som har samlat nyheterna från de största Applefantasterna i Sverige och över världen.

Och ja, det är naturligtvis några rejäla kliv för att nå denna nivå, men faktum är att dina nöjda kunder mer än gärna kommer vilja rekommendera dig till sina egna vänner, partners och kunder.

Och återigen, det här är inget du har ens möjlighet att köpa för några pengar i världen. Den här berömmelsen kommer enbart av att du har ett starkt varumärke med trogna och lojala kunder.

5. Förlåtande kunder.

Som jag nämnde i det tidigare inlägget, tenderar kunder till starka varumärken att vara mer förlåtande mot uppenbara brister i produkten eller tjänsten. Varumärkesexperten Micco Grönholm, mer känd som The Brand-man, tog upp just ett exempel på detta under en föreläsning för Svanen.

Exemplet handlar om hur förstagångsköpare av bilmärket Jaguar fick fylla i en undersökning om sitt bilägande, ungefär fyra veckor efter köpet. En kund hade efter redan en vecka råkat ut för att hela bakrutan på bilen föll in. Men kunden var nöjd ändå eftersom bilen var byggd för hand.

Hur är detta möjligt egentligen? Borde inte kunden ha varit rasande för att det har riskerat hans liv? Det handlar om förväntningar på köpet. Förväntningar som inte baserar sig på produktens egenskaper i sig, utan som ligger i något mer abstrakt. Istället låg mannens fascination i att bilen är handgjord, och då är det så unikt att det finns utrymme för missar. Det som hos många andra biltillverkare hade varit en fullständig pr-katastrof, blev för den här kunden nästan charmigt och ett tecken på att bilen i sig faktiskt är ett hantverk.

6. Högre pris.

Skulle du vilja ha en högre lön än vad du har i dag? Skulle du vilja kunna tjäna pengar per såld produkt eller per såld timme?

Eftersom jag antar att du är som mig och de allra flesta andra, så har du redan svarat ja på dessa frågor. Och tack vare ett starkt varumärke är detta möjligt. När du har nått till nivån där du är står högre upp i dina kunders medvetande, och därmed blir förstahandsvalet, och när du dessutom har lagt din kunds förväntningar på ett högre plan än den rena produkten eller tjänsten, då är det också möjligt att ta ut ett högre pris.

Vi människor har ett djupt rotat flockbeteende. Vi vill helst umgås med dem som är lika oss. Vi vill konsumera samma produkter som dem. Och vi vill använda dem på samma sätt. Och framför allt så litar vi på dem när de rekommenderar något. När ditt varumärke nu har stärkts, kommer fler och fler att föredra dig framför dina konkurrenter – även fast du är dyrare än andra.

Läs mer.

1. Vad är ett varumärke?
2. Entreprenörens gyllene regel.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE