Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Probably the best ad in the world.

Carlsberg chockade många när de förra året övergav sitt hårt inarbetade (och vansinnigt bra) koncept med Probably the best beer in the world. Istället la de om kursen till That calls for a Carlsberg. Reaktionerna var blandade från konsumenterna. Varför övergavs det gamla, som fungerat så bra?

I går, den 12 juli, släppte Carlsberg sin nya reklamfilm, The crate escape, i svensk teve. Bakom filmen står Londonbaserade byrån Fold7. Själva filmen har klart hämtat inspiration från otaliga fängelsefilmer, där förbrytare gräver sig ut ur sina celler och ut i friheten. Faktum är att parallellerna till fängelsefilmer som The great escapeFlykten från Alcatraz samt Nyckeln till frihet är uppenbara.

Fängelset denna gång är ingenting annat än ett spa, dit många män har följt med sina fruar. På plats torteras de genom vaxningar av bröstet, plågsamma fysiska övningar och nyttig mat. Den manliga delen tar till utsmugglade skedar för att gräva sig ut från området, och de deltar i yogapass för att kunna göra sig av med uppgrävd jord.

Bygger stereotyper.

Carlsberg bygger genom detta på bilden av sitt öl som ett öl för män, precis som Heineken gjorde för ett par år sedan med sin film Walk in closet.

Stereotyperna haglar, och ur ett aktuellt debattklimat är det säkert inte helt korrekt att göra just detta, men faktum är att det i båda dessa fall görs väldigt fyndigt. Fördummande, anser säkert vissa, men jag tycker det är kul.

Att det sedan också är upphovsmannen till musiken bakom Den stora flykten, Elmer Bernstein, som har skapat musiken till The crate escape, gör naturligtvis detta till en ännu mer välproducerad film.

Vad tycker du själv om filmen? Är den fördummande, sexistisk eller bara rolig?


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE