Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Skapa respons i en skeptisk Facebookvärld.

För de flesta företag (och privatpersoner) som engagerar sig på sociala medier, är många likes, kommentarer och delningar ett mål i sig. Och vissa lyckas onekligen bättre än andra när det kommer till att skapa innehåll som sprids.

Dan Zarrella, som är något av en expert på just sociala medier, har studerat 1,3 miljoner inlägg på de 10 000 mest framgångsrika sidorna på Facebook. För att skapa något som genererar gillningar, kommentarer och delningar, har Dan hittat något av en universell sanning.

Foton.

Inlägg med bifogade bilder tenderar alltid att ge mest respons. Men han konstaterar även att ett textmässigt innehåll är effektivt för att generera kommentarer. Så med en väl illustrerande bild i kombination med en attraktiv text, har du skapat rätt förutsättningar för att generera respons från dina besökare.

Fatta dig kort. Eller långt.

När det gäller längden på texten i inläggen, visar det sig att de mest effektiva är de som antingen är mycket korta eller de som är långa. Undvik därför att lägga dig mittemellan. Vad nu det innebär.

Och precis som inom all kommunikation är något av det mest effektiva att vara personlig. Våga stå för det du skriver. Byt ut man mot jag och mig (eller vi och oss). Personlighet skapar sympati, vilket i sig genererar respons.

Våga ta ställning.

Vi svenskar har en tradition av att förhålla oss neutrala. Eller åtminstone intalar vi oss själva det. Vi vill helst se ut som våra grannar, köra samma bil som våra grannar och äta samma mat som våra grannar.

I Spanien finns det till och med ett uttryck för det, ”hacerse el sueco”, att göra sig svensk. Att låtsas som att vi inte förstår.

Men ja ja…

Zarrellas studie visar också, att det är när vi är just neutrala, när vi varken tar ställning för eller emot, det är då som responsen från besökarna uteblir. Så våga ta ställning. Var positiv. Eller negativ. Våga sticka ut. Du kan inte bli mer än sågad.

Slutligen.

När ska inläggen publiceras? Kvällar och helger visade sig vara högst fördelaktigt för att skapa respons. Undvik således kontorstid, då är dina besökare ändå på jobbet.

Håller du med Dan Zarrella? Har du några andra tips för att skapa aktivitet bland dina vänner på sociala medier? Använd kommentarfältet nedan och diskutera vidare.

  • http://www.livsklok.se/ Lotta Abrahamsson

    Tack för ett bra inlägg om Facebook, nu förstår jag bättre varför jag får respons. Och varför jag inte får det:)
    Allt gott från Lotta
    som också lagt upp detta inlägg på min scoop.it-profil, http://www.scoop.it/t/livsklok

    • halderot

      Tack för berömmet. Och tack för att du länkar vidare mitt inlägg.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE