Det finns gånger då jag bara önskar att det var jag som hade kommit på en idé. Norrlands Guld senaste reklamfilmspremiär för ett par veckor sedan var en sådan.
Bakom filmen står Jesper Kouthoofd Inc, Stefan Öström från Apans Planet samt Emil Oldberg och Peter Fjäll. Den här gången är det Jussi Björlings gamla Till Havs som har fått låna ut musiken till Spendrups öl.
Norrlands Guld har av tradition alltid spelat på stereotypen av den sävlige norrlänningen i sina reklamfilmer. Och även denna gång är handlar det om att vara sig själv för en stund, om än i en lite annorlunda tappning. Några vanföreställningar om hur ölen skulle förvandla ditt liv finns inte. Istället ligger fokus bara på det som så många talar sig varma för när det kommer till drycken: gemenskapen. Att dricka Norrlands Guld handlar om att ha kul och en skön gemenskap med vänner, och tillsammans få ta ett glas med något gott att dricka.
Det är sannolikt inte något guldägg vi just har sett, men däremot har själarna bakom filmen troligtvis lyckats skapa ett och annat skratt i tv-sofforna.
Copyn
Nu jäklar ska vi bygga nåt,
nåt jättebra,
där vi kan va’ oss själva,
och få vad vi vill ha.En öl, en öl,
en öl, en jätteöl,
en öl, en öl.
Åh shit va’ gott.
En öl.
Det är nog omöjligt att inte börja fundera på hur lång tid det egentligen tog att skriva copyn. Jag kan nog anta, att när väl idén var född (troligtvis på krogen över en öl) så var texten nedskriven på ett par minuter. Det är enkelt, banalt. Och kul. Jag gillar det här riktigt mycket.
Vad tycker du själv om filmen? Berätta i kommentarfältet nedan.