Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Sluta gilla oss på Facebook.

Skrikande kvinna.

Kan vi en gång för alla komma överens om att sluta använda följande två uttryck: Vi finns på Facebook och Gilla oss på Facebook?

Jag har full förståelse för att det många gånger är svårt att veta vad som kan användas istället. Helt ärligt vet jag inte ens om jag själv har något bra alternativ på lager – om det nu ens skulle behövas. Däremot vet jag att jag nu är trött på formuleringarna. De känns tyvärr bara utslitna och desperata.

Ska jag dessutom dra mitt resonemang ytterligare ett steg, så är det i allra högsta grad läge att ifrågasätta hela grejen med att be någon att gilla något. Vi ber inte våra vänner gilla vår hemlagade mat. Vi ber inte vår omgivning att uppskatta vår nyklippta frisyr. Möjligtvis frågar vi lite snällt vad de tycker. Därefter kan vi bara hoppas på att få lite uppskattning (eller gilla, för att använda Facebook-språk).

Men lika lite som vi ber våra vänner att gilla våra pannkakor eller vår nya frisyr, lika lite bör vi be människor att gilla vårt varumärke. Att bli gillad är något som du och jag enbart kan förtjäna genom att uppträda med respekt.

Så istället för att hela tiden fokusera på och tala om att gilla oss på Facebook, bör vi se sociala medier som ett redskap där vi kan prata sansat med våra kunder och fans. Låt kanalen bli ett medium för att lyssna av publiken och istället bli lyhörda. Det handlar om att lyssna istället för att prata (du minns det där gamla dejtingrådet om att ställa mycket frågor). Gör vi det här rätt, kommer alla nya ’gillare’ att komma självmant.

Håller du inte med mig? Hur använder du och ditt företag sociala medier, och hur vill du bli tilltalad? Fortsätt gärna diskussionen i kommentarfältet.

  • Martin

    Jag var bara tvungen att ”gilla” blogg-inlägget!


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE