Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Receptet på bra reklam, enligt Droga.

Foto: Matt McGee

Det är snart två månader sedan Super Bowl gick av stapeln i landet där borta. Det som varje år är den tveklöst största amerikanska tv-sändningen, lockar varje gång en bra bit över 100 miljoner tittare – bara i USA. För många är inte sporten ens det viktiga, utan det är gemenskapen, underhållningen men även reklamen. Det är dagen då alla för en dag blir åtminstone lite intresserade av vår bransch.

David Droga, creative chairman på Droga5, ger i The Wall Street Journal receptet på hur de mest framgångsrika företagen lyckas fånga publiken varje år. Droga ger i huvudsak två synsätt på reklamen. Den underhållande, som till varje pris ska få publiken att skratta, har på senare år framgångsrikt tagit över reklamavbrotten.

Men tyvärr har underhållningsvärdet blivit ett ändamål. Filmernas dialoger citeras flitigt, och oneliners flödar i kompisgängen, sociala medier, i klassrum och på arbetsplatser. Men problemet är att ingen längre minns för vem eller för vad filmen gjordes. Dialogen har förvandlats till namnlös underhållning utan värde.

»But like a team that relies strictly on offense, something fell apart. These slapstick ads became all about the laugh, not the relevance. The jokes became dumber and dumber, and more and more random. People began to remember the punch line but were clueless about for whom and why it was delivered. The result: an expensive genre of forgotten one-liners that have nothing to do with anything. When a kick in the crotch becomes your one and only attention grab, you know you’re in trouble.«

På andra sidan av skalan finns underhållningens motsats. Där står de företag som vill tala allvar med (det amerikanska) folket. Men vad händer om ingen tar varumärket på allvar? Då har den påkostade kommunikationen förvandlats från en beundransvärd tanke till endast ett enormt slöseri med pengar.

Tyvärr är det i denna kategori vi ofta hittar den faktabaserade reklamen. Ingen minns vem som sa vad, varför de sa något, och framför allt vad de sa. Fokus har flyttats från att skapa intresse hos kunden till att istället blidka byråns uppdragsgivare.

»On the other side of the conversation are marketers who want to use valuable Super Bowl time to have an honest conversation with America. While certainly admirable, this too is a treacherous path to navigate. What if America doesn’t care about their brand? As a result, most of these become speed bumps in the day’s telecast and only of interest to the people who created them. That said, a few classics in that genre have become part of pop culture, like Coca-Cola’s Mean Joe Green spot, Chrysler’s timely “Imported from Detroit” or our industry’s high water mark: Apple’s celebrated “1984″ commercial.«

Men vad är det egentligen som skiljer lyckad från misslyckad? Vad är det som gör att Volkswagens kille i science fiction-dräkt lyckas charma en hel Youtube-värld? Och vad är det som får oss att än idag, snart 30 år efter sändningen, fortfarande fascineras av Apples framtidsfilm 1984?

David Droga sammanfattar det i ett par meningar. Det finns ingen universell sanning till lyckad reklam. Tyvärr. Men alla som har lyckats har haft gemensamt att de inte behandlar tittaren som en idiot, utan kommunikationen är ärlig, smart, underhållande och alltid originell.

»At the end of the day, there really is no formula for Super Bowl advertising success, but you could argue that those that succeed have one thing in common: They don’t treat the viewer like a moron or a drunken idiot. They’re sincere, smart, entertaining and always original. Like the best ball games, the best ads connect with you on an emotional level.«

Läs hela artikeln på The Wall Street Journal.

Vad kännetecknar bra reklam, enligt dig? Använd gärna kommentarfältet här nedan till dina tankar.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE