Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Land Rover – Meet interesting places.

Land Rover | Print | 2012

För några veckor sedan gick Land Rover ut med en annons med temat Meet interesting places. Och när jag jämför det här med det mesta av all annan reklam som kommer ut idag, så är det en sak som skiljer sig drastiskt: det finns inga logiska argument till varför någon ens skulle vilja köpa en bil från dem.

Väldigt ofta vill det annonserande företaget berätta om inte en, utan tio fantastiska fördelar och lika många kolossala köpargument (som de ser det alltså). Och här får reklambyrån Y&R Dubai kunden att göra just precis tvärtom.

Målet är naturligtvis att Land Rover i slutändan sälja fler bilar, men framför allt handlar det här om att sälja in tanken om ägare av Land Rover som äventyrliga, och som gärna svänger av den välputsade vägen och ger sig ut i mer outforskad terräng.

 Copyn

Child,
I’ve been watching with curiosity for hours as you slowly crept towards me. I now see that which you plan. Let me dissuade you from this foolhardiness. I’m not some dirt mound that you may trifle with. I was born when the mighty lips of continents sighed and slobbered over each other. I have seen stars being rubbed out of existence. You and your contraption shall go no further. Damn your insolence, child. That tickles.

Tankar

Land Rover och Y&R lyckas här vända på hela bilden av bilkörningen. Och istället för att beskriva körglädjen ur ett förar- och passagerarperspektiv, låter de istället berget berätta hur det känns att bli utforskad och även körd på. Hela texten blir lättsam och faktiskt också väldigt mysig. Så jag tycker det här är riktigt bra.

Vad tycker du?


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE