Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Är det lönt att fortsätta kämpa?

Vart jag mig i världen vänder, står det troligtvis en särskrivning där. Jag vet, det känns lite rabiat att fortsätta tjata om detta gång efter gång efter gång…

Men hur mycket vågar du och jag egentligen säga ifrån? För egen del har jag alltid varit ganska försiktig med att påpeka just stav- och grammatikfel i allmänhet. Försiktig på grund av den enkla förklaringen dyslexi. Det känns liksom dumt att sparka på någon som redan ligger ner.

Särskrivning Elgiganten

Men hur ska vi då tänka för att det ska bli rätt? Mattias Åkerberg skriver i Please copy me-bloggen om ett generellt tips, som fungerar allt som oftast. Det är lika enkelt som genialt:

En grej – ett ord.

Alltså, är det en sak vi skriver om, ja då är det också ett ord. Senast var det en fullpoängare som åsyftades. Ja, eller rättare sagt skulle det ha varit en lyckoträff och inte en berusad målgörare.

Ett ökande problem.

Problemet är dessutom klart ökande. Det känns nästan som att ju mer vi pratar om det, desto fler särskrivningar hittar vi. Kanske ligger problemet i att vi snarast gör folk osäkra genom att prata om det. Eller är det verkligen så enkelt att vi kan skylla på engelskans intåg i det svenska språket? Ja, för ni vet ju redan att engelskan särskriver så gott som allt du kan tänka dig.

Frågan är nästan om det inte är för sent att göra något åt detta fenomen? Kanske bör vi istället lägga oss platt och acceptera att dessa mellanrum finns på alla möjliga och omöjliga platser i våra svenska, sammansatta ord. Vad anser du?

Jag vet faktiskt inte. Men tills vidare kommer jag envist hävda att en sak är detsamma som ett ord.

 

  • http://www. Malin

    Jag tycker att ett bra råd är att säga ordet högt. Säger du det som ett ord så är det ett ord. Jag har dock hört folk som särtalar iband…

  • http://www.ekojohanna.blogspot.com JohannaKoo

    Lägga oss platt och acceptera! ;) Jag är jättedålig på att skriva rätt tom på finska. Blir altid sjukt irriterad när folk påpekar mina skrivfel på min egen blogg. Jag försöker jättemycket, men det blir tyvärr ändå ofta fel. Jag har nu börjat säga till folk som påpekar skrivfel på min text att dom måste inte läsa det om min text irriterar dom så mycket pga fel som jag gör när jag skriver. Jag har ju alltid faktiskt haft lite läs-och skrivsvårigheter. Så klart om det skulle handla om offentliga texter, skulle det vara en annan sak. Ha det gott! :)

  • http://halderot.se Kim Halderot

    Går det så långt som att särtala, så börjar jag överväga om det ändå inte är dags att lägga sig ner och ge upp kampen.

  • http://halderot.se Kim Halderot

    JohannaKoo: Som jag påtalade så är jag generellt väldigt försiktig just med tanke på dyslexi. Men när reklambyråer, journalister och författare gör fel, då…

  • http://www. Namn

    El….. giganten

  • http://www.erikforsberg.com Erik Forsberg

    Det är helt oacceptabelt att El Fjanto särskriver på sin reklam. Att det står särskrivet ibland på bloggar får man ju nästan räkna som ett slags talspråk (trots att man inte särtalar, men, ni fattar grejen).
    Hur någon kan få betalt av ett företag för att särskriva kan jag inte förstå.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE