Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Boktips: Bästsäljaren

Bästsäljaren - Erik Ullsten

Varför säljer vissa försäljare mer än sina kollegor, trots att de tillhandahåller samma produkter och tjänster? I boken Bästsäljaren tar Erik Ullsten ett ordentligt skamgrepp på dåliga säljtekniker och rutiner. Dessa varvar han med mycket bra tips på hur du faktiskt ska agera om just du vill bli riktigt framgångsrik.

Utan att förstöra läsupplevelsen för dig, kommer här två riktigt bra tips från Erik. Dessa kan vi alla ta till oss, oavsett om vi jobbar som säljare, eller om vår roll är att kommunicera genom reklam eller PR.

Erik Ullsten

För det första, lär känna din kund. Det kan knappast sägas för många gånger. Se till att du först och främst vet vem din målgrupp är, och då menar jag inte grova generaliseringar där män över 50 eller tjejer under 30 med utländskt härkomst klumpas ihop. De är inte en homogen grupp. De har inte samma intressen. De har inte heller samma klädstil. De har inte samma yrke. De har inte ens samma favoritmat. Var mer specifik än så. Arbetar du dessutom som säljare med en överskådlig kundkrets så både kan och bör du vara ännu mer konkret i att lära känna just din personliga kund. Säljer du blöjor, kan en mer korrekt definition av målgruppen istället vara nyblivna förstagångspappor eller äldre syskon i övre tonåren. Ju mer specifik du kan vara, desto lättare kommer du ha att vara personlig och faktiskt bygga en säljande relation.

Bernard M Baruch

För det andra: börja lyssna och sluta prata. Ingen vill umgås med någon som är självcentrerad och bara bryr sig om sig själv, sitt ego och sina egna intressen. Våga ställa en fråga och sedan vara tyst. Låt din kund tala. Låt din kund i lugn och ro berätta vad som är viktigt för honom eller henne. Våga lyssna in din kund – som ironiskt nog faktiskt är din uppdragsgivare och anledningen till att din verksamhet ens existerar.

Är du dessutom tyst tillräckligt länge, kommer du till och med att få mängder med nyttig information till varför just du ska få sälja.  Det är bara det här med tala och tiga, och guld och silver.

Boken hittar du till exempel på Adlibris eller Bokus för ett par hundralappar.

Har du fler bra och egna säljtips? Eller har du läst boken och vill ge din egen recension? Använd gärna kommentarfältet.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE