Varje gång jag kommer hem, kan jag inte låta bli att se ironin i skylten på min egen ytterdörr. Ingen reklam, tack. Och jag är ändå copywriter. Mina dagar går till fullo ut på att skapa säljande budskap i någon form. Antingen ska jag få någon att börja med något, sluta med något, eller helt enkelt bara fortsätta med något. Men om inte ens jag kan förväntas uppskatta reklamen som kommer som brev på posten, vem ska då göra det? Och är det verkligen reklamen i sig som är problemet?
Förtroendet för reklam är i botten. Eller under botten, om nu det är möjligt. Bara de senaste åren har misstroendesiffrorna skjutit i höjden. Vad som däremot är intressant, är att vi litar mer och mer på något annat – vänner och andra personer i vår närhet. Här står nu hela reklambranschen och alla uppdragsgivare inför en rejäl utmaning. Vi måste sluta att till varje pris slå varan med tillhörande prislapp i pannan på den möjliga kunden. Den fördummande reklamen har spelat ut sin roll; publiken låter sig inte övertalas längre – den vill bli övertygad och förförd. Det är dags att vi börjar kommunicera på riktigt. Dialog istället för monolog helt enkelt.
Sociala medier – med Facebook i spetsen – spelar naturligtvis en stor roll i just detta nya förhållande mellan företagen och deras kunder. För mig som konsument är det nu lättare än någonsin att nå mina vänner med tips och otips på produkter och tjänster. En missnöjd kund hörs idag. Men lika sant är även att en riktigt nöjd kund syns.
Nu är inte närvaron på sociala medier det som blir fullständigt avgörande för hur du som företagare kommer lyckas. Ännu viktigare är det att vi – både du och jag – slutar se våra kunder som något nödvändigt ont, som vi måste slå in vårt budskap i. Istället måste vi nu bygga relationer till dessa kunder och vårda dessa med omsorg.
För sanningen är att nio av tio svenskar inte litar på reklam. Men tre fjärdedelar litar däremot på de rekommendationer de får från sina vänner.