Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Om att våga vara personlig.

Tyvärr springer jag för ofta på texter, som förvisso har en tydlig avsändare, men som lika tyvärr också är alldeles för otydliga kring vem mottagaren är. Jag kommer troligtvis att få mothugg på detta, men det vanligaste felet är något så enkelt som att du helt plötsligt blir man, eller inte heller ovanligt att det också står er, precis som att du fick chansen att tala till en homogen flock.

Problematiken är enkel.

Nummer ett. Välj ut valfri person i din närhet att genomföra ett öppet och fritt samtal med. Var envis och tilltala konsekvent honom eller henne som man. Ta tiden för att se hur länge du kan fortsätta utan att tappa din samtalspartner fullständigt. En mening kan vara en felsägning. Två meningar är en vana. Det blir helt enkelt ointressant. Så regel nummer ett: tala rakt och direkt.

Problem nummer två. Ni och er. Handen på hjärtat, när satte du dig senast ner med en eller flera personer och tillsammans läste en text? Du talar alltid till en person, även om läsarna är flera. Krångligt? Jag tar det igen. Du talar alltid till en person, även om läsarna är flera. Det handlar bara om att vara artig och rak med ett vanligt du, allt sedan Bror Redex såg det för bäst att avskaffa ni-och-er-tilltalet i och med du-reformen på 1960-talet. Regel nummer två: Var personlig med ett du.

Papercut

Bli istället bättre på att kommunicera genom att du(!) istället faktiskt vågar vara personlig och tilltala läsaren (eller tittaren eller lyssnaren eller…) personligt. Genast har du(!) öppnat ett par dörrar till att faktiskt ta första steget till att bygga en sund och långvarig relation till denne.

Finns det tillfällen då ett du blir fel och det faktiskt är bättre att tala till en grupp? Använd gärna kommentarfältet.

  • http://www. Bjarne Undertun

    Bra skrivet och väl argumenterat. Kanske kan finnas undantag i strikt juridiska formuleringar, där målgruppen är mycket mer generell än ”jag”. T ex där jaget känns mycket litet i förhållande till kombinationen av tidlöshet, tyngd och opersonlighet. Exempel kan vara lagböcker, stadgar o dyl.
    I övrigt tycker jag att du är helt på rätt spår – det är nästan något ängsligt i samhället över avståndstagandet att vara personlig. Det är troligen inte enbart orsakat av kulturpåverkan.

  • http://www. Bjarne Undertun

    ”Du talar alltid till en person” stämmer inte alltid, jag skrev alldeles nyss ett affärsmejl där jag insåg att Ni måste användas nästan genomgående istället för Du.
    Gällde saker som mottagaren inte kan ha utfört i egen person, men som andra i hans företag förväntats ha utfört. Typ ”Ni har åtgärdat…” osv.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE