Jag formar bokstäver till ord. Ord som förför och som charmar. Ord som får dina kunder att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer. Jag är copywriter. | Kim Halderot, copywriter | Frilansande copywriter i Jönköping, Sverige | reklam, annonser, pressmeddelande, korrekturläsning, sociala medier, facebook, twitter, google+, linkedin, strategi, varumärke

Super Bowl 2012 sammanfattat i en topplista.

2012 års Super Bowl är nu avklarad. Ja, alltså finalen i de amerikanska mästerskapen av just amerikansk fotboll. Mer än en tredjedel av alla amerikaner själva har bänkat sig framför sina tv-apparater för denna stund. Många gånger inte alls för något fotbollsintresse, utan tro det eller ej så är det lika många som bara vill se reklamfilmerna och halvtidsunderhållningen.

Men vad passar då bättre än att, så här dagen efter, sammanfatta vad vi fick se. Vad var värt att titta en gång på. Jag ger dig topp 5 från gårdagens reklamfilmer. Märkligt nog blev det storslam för bilindustrin denna gång.

5. Suzuki – Sled.

Egentligen vet jag inte om reklamen är särskilt säljande. Men mannens glädje i slutet tar honom in på en femteplats.

4. Chevy Silverado – 2012.

Förhandssnacket kring denna spot från General Motors handlade mest om en konkurrent. Ford var mäkta imponerade av att klassas som en dödsbil. Till Fords ursäkt får vi ändå säga att det trots allt var jordens undergång den inte riktigt klarade av.

http://www.youtube.com/watch?v=XxFYYP8040A

3. Toyota Camry – Reinvented.

Toyota tar på sig ansvaret att förändra (och förbättra?) världen lite. Nu är de ändå är klara med sin Camry.

http://www.youtube.com/watch?v=lXmWvDgq3_w

2. Chevy – Happy grad.

Kvällens minsta produktionsbudget tar ändå General Motors in på topplistan ännu en gång. Denna gång är det Camaron, varje testosteronstinn killes högsta dröm.

1. Chrysler – It’s halftime in America.

I år var det inget snack om vem som får ta förstaplatsen. Ett två minuter långt hyllningstal till USA – genomfört av Clint Eastwood själv – är beviset på att bra copy faktiskt lönar sig stort, och att detta är det vi minns från Super Bowls viktigaste tävling.


Kim Halderot

Jag designar med bokstäver. Jag får dem att bli ord – ord som förför och som charmar. Ord som får din målgrupp att förstå dig på riktigt och som får dig att sälja lite mer.

Jag är copywriter. Och jag skriver reklam.

Bloggen drivs av mig, Kim Halderot, frilanscopywriter från Jönköping med flera års erfarenhet från både reklam- och säljbranschen. Har arbetat med kunder som bland annat Plantagen, Crescent, Stora Enso, JB Education och Elmia.

Här delar jag med mig av tips på hur du skriver bra reklam, hur du marknadsför dig själv och ditt företag, samt även en hel del exempel på både rolig och spännande kommunikation från andra.

Sök

ADRESS NARVAVÄGEN 17, 554 48 JÖNKÖPING
TELEFON +46 705 40 96 91
E-POST KIM@HALDEROT.SE